Sklep fotograficzny Fripers.pl / Jakie oświetlenie wybrać?

Jakie oświetlenie wybrać do vlog'u, stream'u i filmowania produktów?

Jakie oświetlenie wybrać?vlog/stream/filmowanie produktów
Każdy zawodowy fotograf oraz filmowiec ma świadomość że właściwe światło pełni rolę kluczową dla jakości tworzonego materiału. Nawet sprzęt którego używamy do rejestrowania nie ma aż tak dużego znaczenia jak oświetlenie, a najlepszym dowodem tego jest fakt, że niektóre pełnometrażowe filmy tworzone są za pomocą smartfonów.

Dla osób które nie miały styczności z filmem i fotografią, praca z oświetleniem może sprawiać pewne trudności. Jeśli należysz do tego grona, to trafiłeś we właściwe miejsce, gdyż poniżej znaleźć możesz wszelkie wskazówki dotyczące wyboru sprzętu oraz jego wykorzystania. Dzięki naszym podpowiedziom Twój materiał wideo wkroczy na nowy wyższy poziom. Dla osób stawiających pierwsze kroki w realizacji wideo przygotowaliśmy serię filmików nagranych smartfonem, które są dobrym punktem wyjścia do tworzenia własnych mini produkcji.
Korzystając z poniższych grafik oraz filmików, możesz w łatwy sposób znaleźć setup dla siebie, dobrać odpowiedni do niego sprzęt i pewnym krokiem przystąpić do realizacji swoich fotograficznych oraz filmowych zadań.
 
 
 
 
1. Sprzęt i specyfikacja
Zestaw oświetlenia Freepower 106

Zestaw oświetlenia ciągłego Freepower 106, jest najłatwiejszym oraz najprostszym narzędziem do oświetlania planu filmowego. Lampa posiada 4 oprawki o standardowym gwincie E27. W naszych setupach sugerujemy wykorzystanie świetlówek energooszczędnych o mocy 85W. W celu zmiany właściwości światła, na lampę nakładamy modyfikator światła ? softbox.

Składa się on z kilku fragmentów materiału w odpowiedni sposób rozpiętych na metalowym stelażu. Sprawia on że światło jest bardziej rozproszone, nie tworzy ostrych cieni i wygląda bardziej profesjonalnie. Całość mocujemy na statywie, który podobnie jak sam softbox i wspomniane żarówki wchodzi w skład zestawu.
Zestaw oswietlenia Freepower 107

Zestaw oświetlenia ciągłego Freepower 107 to nieco większa wersja wspomnianego wcześniej zestawu 106. Posiada 5 zamiast 4 oprawek o standardowym gwincie E27.

W ten sposób otrzymujemy większą ilość światła, a dodatkową zaletą jest precyzyjniejsze sterowanie ilością światła, gdyż każdą żarówkę możemy włączyć niezależnie od pozostałych. Zestaw podobnie jak 106 wyposażony jest w zmiękczający światło softbox, statyw, oraz komplet żarówek 85W
Yongnuo YN300 III

Panele ledowe nie bez przyczyn są w ostatnich latach rozwiązaniem szybko zyskującym na popularności. Ich niewielkie rozmiary w stosunku do charakterystyki i jakości światła sprawiają że prezentują się one wyjątkowo atrakcyjnie.
Możemy nimi sterować za pomocą aplikacji lub dołączonego pilota. Ich rozmiar umożliwia umieszczenie wszędzie tam, gdzie normalna lampa z softboxemsię nie zmieści. Powierzchnia świecenia panelu YN300 III nie pozwala na doświetlanie dużych przedmiotów lub całych sylwetek, jednak sprawdzi się jako doświetlenie tła bądź źródło oświtelenia dla małych przedmiotów. Największym atutem tej lampy jest mozliwość zasilania bateryjnego i niewielkie rozmiary..
Jinbei EF200

Lampy marki Jinbei to zdecydowanie urządzenia z wyższej półki cenowej, ale oferują one udogodnienia charakteryzujące sprzęt klasy profesjonalnej (współczynnik CRI > 96) EF-200 pozornie może wydawać się słabsze jeśli chodzi o moc, ale dzięki efektywności technologii LED, daje znacznie więcej światła niż wcześniejwymienione opcje. Dodatkowo do dyspozycji mamy tutaj szeroki wybór modyfikatorów światła? np. możemy wybierać różne kształty i rozmiary softboxów tak aby odpowiednio dostosować je do swojego zadania. Jinbei EF-200 to świetny wybór dla bardziej zaangażowanyc użytkowników, pozwalający spełnić większe ambicje i potrzeby.
Lampy pierscieniowe (Yongnuo YN708, Freepower 65w)

Lampa pierścieniowa, charakterystyczna ze względu na swoją konstrukcję, to źródło światła o kształcie okręgu, na środku którego mocujemy telefon lub aparat. Najczęściej wykorzystuje się ją do oświetlania twarzy postaci, a jej charakterystyczną cechą są odbicia w kształcie okręgów jakie pojawiają się w oczach oświetlanych osób. Ten efekt w połączeniu z miękkim światłem oraz wygodą i prostotą konstrukcji zapewnia lampom pierścieniowym status ulubieńca vlogerów i makijażystek.

Warto wyróżnić dwie wersje lamp pierścieniowych, te tańsze i prostsze wykorzystują duże żarówki pierścieniowe, natomiast opcją droższą są pierścieniówki ledowe. Opcja droższa sprawuje się znacznie lepiej przy filmowaniu, światło które daje jest bardziej jednolite
Falcon Soft 80 LHD

Zestaw oświetleniowy przypominający wspomniane wcześniej 106 i 107, jednak o nieco mniejszej mocy i w zestawie z softboxem oktagonalnym. Posiada 9 oprawek na żarówki 28w, chociaż możemy ułożyć je w innej konfiguracji - 5x65W lub 5x85W. Ośmiokątny kształt softboxu nakładanego na lampę powoduje że światło nie tylko jest miękkie, ale również sposób w jaki pada ono na oświetlany obiekt jest inny. Dzięki temu Falcon Soft 80 LHD świetnie nadaje się do oświetlania ludzi.
Fresnel 650 / 150

Lampy typu fresnel to klasyczna konstrukcja której większe odpowiedniki, pracują od dziesięcioleci na planach wszelkiego rodzaju filmowych produkcji. Nic dziwnego gdyż ulubiona lampa holywoodzkich twórców, świetnie sprawdzi się przy tworzeniu materiałów wideo. Nie są one najwygodniejszym rozwiązaniem, gdyż produkują duże ilości ciepła, jednak charakterystyka światła wytwarzanego przez tego typu lampy jest unikalna i trudna do podrobienia. Fresnele to sprzęt kierowany dla ludzi zainteresowanych produkcją wideo, dążących do kinematograficznej charakterystyki materiału.
Reflektor halogenowy RDG-800

Lampy RDG są nieco uproszczoną konstrukcją ale pod kilkoma względami przypominają wspomniane wcześniej fresnele. Również dają ciepłe światło, mają regulowany strumień światła, poprzez przymykane wrota oraz regulowane położenie żarówki halogenowej. Prostsza konstrukcja powoduje jednak że są znacznie tańszym rozwiązaniem, co czyni je bardzo atrakcyjnym oświetleniem do produkcji wideo.
2.Filmowanie i fotografowanie dużych przedmiotów
Setup I
Najprostszym zestawem do fotografii dużych obiektów jest zastosowanie dwóch źródeł światła ustawionych po obu stronach fotografowanego obiektywu. Za obiektem powinno się znaleźć jednolite tło ? polecamy tutaj tło fotograficzne gdyż rozkładając je na fragmencie podłogi znajdującej się przed nim uzyskamy efekt płynnego przejścia podłoża w estetyczny gradient. Źródła światła powinny być ustawione pod kątem zbliżonym do 45 stopni, w sposób który umożliwia im oświetlenie jednocześnie frontu obiektu jak i znajdującego się za nim tła.
Wybierając tło możemy zdecydować się na takie wykonane z polipropylenu, lub z kartonu. Tła polipropylenowe posiadają drobną fakturę która widoczna jest przy dużym zbliżeniu, ale są za to tańsze oraz mniej podatne na zabrudzenia i zniszczenia Wykorzystując taki setup możemy zdecydować się na użycie różnych rodzajów oświetlenia. Najbardziej stosowne będą tutaj zestawy oświetleniowe Freepower 107 oraz lampy Jinbei EF-200.
 
Setup II
Ten wariant przystosowany jest do nieco słabszych źródeł światła. Fotografowany obiekt również umiejscawiamy na rozwiniętym tle fotograficznym i podobnie jak wcześniej ustawiamy lampy po obu jego bokach. Różnice stanowi tu kierunek w który ustawiamy światło ? lampy po bokach mają oświetlić jedynie fotografowany przedmiot. Trzecią lampę umieszczamy za nimi oraz fotografowanym obiektem, tak aby oświetlała ona tło, pozwalając odciąć się fotografowanemu obiektowi i wybić na pierwszy plan
Podobnie jak w pierwszym wariancie możemy zdecydować się na tło wykonane z polipropylenu (z drobną fakturą, odporniejsze na zniszczenia i zabrudzenia), lub z kartonu (całkiem gładkie, droższe). Decydując się na taki setup najlepszym wyborem będzie zestaw oświetleniowy Freepower 106.
 
3.Filmowanie i fotografowanie małych przedmiotow
Setup I
Najprostszym rozwiązaniem przy fotografii małych obiektów jest użycie stołu bezcieniowego. Przedmiot który fotografujemy powinniśmy ułożyć na powierzchni stołu, na której możemy rozłożyć również przypięte klipsami tło. Po obu stronach należy ustawić 2 dużych rozmiarów softboxy, w taki sposób aby światło z nich spływało na fotografowany obiekt jednocześnie z góry i od boku.
Wybierając tło, w przeciwieństwie do setupu z dużymi obiektami, nie możemy zdecydować się na tło polipropylenowe, gdyż jego faktura będzie widoczna na zdjęciu. Polecamy tutaj użycie tła kartonowego w mniejszym rozmiarze. Jeśli chodzi o sprzęt to świetnie sprawdzą się tutaj zestawy oświetleniowe Freepower 106, 107, Falcon Soft 80 LHD lub lampy Jinbei EF-200.
 
Setup II
Chcąc udoskonalić poprzednie ustawienie, dobrym pomysłem będzie użycie również trzeciego źródła światła. Powinno ono znajdować się za fotografowanym obiektem oraz oświetlać go z góry i od tyłu. Mimo że zmiana nie jest duża w stosunku do poprzedniego setup-u, to trzecia lampa będzie miała znaczący wpływ na efekt widoczny na zdjęciu, pomagając rozświetlić tło i dodatkowo wyraźnie podkreślając fotografowany obiekt.
Podobnie jak w pierwszym wariancie możemy zdecydować się na tło wykonane z polipropylenu (z drobną fakturą, odporniejsze na zniszczenia i zabrudzenia), lub z kartonu (całkiem gładkie, droższe). Podobnie jak w poprzednim ustawieniu, świetnie sprawdzą się tutaj zestawy oświetleniowe Freepower 106, 107, Falcon Soft 80 LHD lub lampy Jinbei EF-200.
 
Setup III
Dosyć ciekawym rozwiązaniem może być również wykorzystanie paneli ledowych. Zajmują mniej miejsca niż softboxy przez co możemy ułożyć je bliżej fotografowanego obiektu i swobodniej manipulować sposobem w jaki go oświetlają. Ułożenie źródeł światła może wymagać tutaj bardziej starannego dopasowania do produktu który chcemy sfotografować, jednak jako punkty wyjściowy warto obrać wskazówki z poprzednich setupów ? oświetlenie obiektu lekko z góry, dwa źródła światla po bokach, jedno z góry, lekko od tyłu. Do tego ustawienia należy wybrać panele led ? np. Yongnuo YN300
 
4.VLOG/STREAM
Setup I
Setup video, do bloga lub streamu, jest stosunkowo prosty. Kadr który mamy do oświetlenia zazwyczaj wypełnia postać przedstawiona od pasa w górę. Najłatwiejszym sposobem na jej oświetlenie jest ustawienie źródła światła pod kątem 45?. Lampa powinna ?patrzeć? na oświetlaną osobę delikatnie od góry, gdyż takie ustawienie źródła światła powoduje zazwyczaj najkorzystniejsze przedstawienie postaci. Kolejnym elementem setupu jest lampa oświetlająca znajdująca się za filmowaną postacią tło. Powinna ona być ukryta bezpośrednio za jej sylwetką i skierowana delikatnie w górę tak aby pomogła odcinać się sylwetce postaci. Jeśli chodzi o samo tło to możemy zdecydować się zarówno na tło fotograficzne, polipropylenowe lub kartonowe, a nawet na zwykły kawałek jednolitej ściany. Wybierając sprzęt oświetleniowy możemy zdecydować się na zestawy oświetleniowe Freepower 106, 107, Falcon Soft 80 LHD lub lampy Jinbei EF-200, oraz doświetlający panele led Yongnuo YN300 lub oprawkę Freepower na dwie żarówki 85W.
 
 
Setup II
Dobrą alternatywą dla poprzedniego setupu jest zastąpienie lampy z softboxem oktagonalnym lampą pierścieniową. W jej centrum należy umiejscowić telefon lub aparat, a samą lampę ustawiamy bezpośrednio na wprost filmowanej osoby. Za jej plecami podobnie jak w setupie wspomnianym wcześniej, warto umieścić lampę oświetlającą tło. Uzyskujemy w ten sposób efekt atrakcyjnej wizualnie, jasnej poświaty wokół filmowanej osoby. Wybierając sprzęt oświetleniowy możemy zdecydować się na lampę Yongnuo YN708 lub Freepower 65W, oraz do oświetlania tła panele led Yongnuo YN300 lub oprawkę Freepower na dwie żarówki oświetleniowe.
 
Setup III
Ostatnim setupem wideo jest ustawienie wykorzystujące lampy typu fresnel oraz RDG. Oba typy lamp różnią się od poprzednich kolorem światła ? jest ono tutaj znacznie cieplejsze, dlatego najlepiej wykorzystywać te lampy razem, nie mieszając z oświetleniem o innej temperaturze barwowej. Rozmieszczenie lamp nie odbiega znacząco od poprzednich przykładów. Dużą lampę typu fresnel ustawiamy pod kątem 45?, w taki sposób aby oświetlała filmowaną postać odrobinę od góry. Drugie, mniejsze źródło światła ponownie ustawiamy za plecami filmowanej postaci, tak aby oświetlało tło Jako dużą lampę oświetlającą filmowaną postać polecamy lampę typu fresnel 650 lub RDG-800, natomiast do oświetlenia tła fresnel 150 lub również RDG-800