/ BLOG FOTO VIDEO

Zestaw kolorowych filtrów żelowych do lamp reporterskich

Fotografia studyjna, Inne, Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Niedawno w ofercie fripers.pl pojawił się zestaw filtrów żelowych przeznaczony do lampy reporterskiej oraz plik większych filtrów do czasz i softboxów. Bez względu na rozmiar i sposób montażu, kolorowe filtry inspirują do zabawy z konwencją.  Przy odrobinie wyobraźni kolorowane światło nie tylko podkreśli klimat sesji, ale nada jej całkiem innego wymiaru. Pozostaje tylko wyciągnąć lampy z szuflady i działać!

Filtry żelowe w praktyce

Zależało nam żeby sprawdzić ile koloru wyciśniemy z zestawu maleńkich filtrów o wielkości palnika lampy reporterskiej. Zostaliśmy w studio aby uniknąć wpływu czynników zewnętrznych na efekt sesji. W zestawieniu z tak kreatywny modyfikatorem biała cyklorama oferuje warunki co najmniej laboratoryjne, na białej ścianie łatwiej jednak zaobserwować jak mieszają się różne kolory światła – i tym efektom właśnie się przyjrzymy.

Kolorowy cień

Uzyskanie cienia wielokrotnego i jednocześnie różnokolorowego wcale nie jest trudne. Aby stworzyć efekt podobny do tego na zdjęciu poniżej wystarczą dwie lampy z filtrami w różnych kolorach ustawione na tej samej wysokości i w tej samej odległości od modelki odsunięte od siebie o 30-60 cm. Kiedy oś lampa-modelka-ściana zostaje przesunięta, cienie przestają się pokrywać. Jak to działa? Tam gdzie nie sięga światło żółte (postać rzuca cień na ścianę) dociera światło niebieskie skierowane na scenę pod innym kątem – w ten sposób cień zostaje zafarbowany innym kolorem. Tam gdzie sięgają obie lampy po równo, kolory neutralizują się wzajemnie i otrzymujemy kolor zbliżony do białego. W miejscach gdzie cienie się pokrywają żaden z kolorów nie dominuje i cień pozostaje ciemnoszary. Aby wypełnić całe tło światłem lampy ustawione były na szeroki zoom 24 mm.

Zdjęcie, które wykorzystaliśmy do stworzenia schematu poniżej wykonane było przy innych ustawianiach. W tym przypadku lampa ustawiona była na zoom 105 mm i dlatego uzyskaliśmy wąski promień światła nie doświetlając tła dookoła. Tutaj widać też, że lampa z żółtym filtrem która stała bardziej po lewo doświetliła tło po prawej stronie od modelki, natomiast światło z lampy z niebieskim filtrem wypełniło kolorem część tła po lewej stronie.

Wystarczy trochę poprzestawiać…

…aby otrzymać zaskakujące efekty. Zanim sam zorganizujesz sesję i wypróbujesz swoje pomysły spróbuj odgadnąć jak zostały oświetlone zdjęcia innych autorów. To ćwiczenie nie tylko usprawni Twoją pracę, ale może także zainspirować Cię do całkiem nowych pomysłów.

Jak powstało zdjęcie poniżej? Spróbuj sam odgadnąć na podstawie obserwacji z pomocą diagramów z tego artykułu. Jeżeli wiesz jak ustawiliśmy lampy aby zrobić to zdjęcie (z której strony, w jakim kierunku, jaki kolor), odpowiedź podaj w komentarzu pod artykułem.

Zderzenie ognia i wody

Co zrobić aby białe tło przybrało dowolny kolor (także czarny)? Najczęściej nie doświetlić! Tym razem wąski strumień światła skierowaliśmy bezpośrednio na modelkę, a do tła dotarła tylko część kolorowego światła za modelką po przekątnej.

Zarówno na zdjęciu powyżej jak i na schemacie widać, że lampy nie oświetliły modelki od frontu (tj. od strony fotografa). Dzięki temu sylwetka jest wyrazista, a przejście między kolorami neutralne czarne. Tam gdzie światła się mieszają (na tle za modelką) z połączenia kolorów powstał fiolet.

Mistrz pierwszego planu

W następnej konfiguracji światło czerwone zawiesiliśmy dokładnie nad modelką i skierowaliśmy delikatnie w naszą stronę. W ten sposób postać i podłoga przed nią została oświetlona jednym kolorem. Tło za modelką zostało oświetlone drugą lampą stojącą na niewielkim statywie dość nisko nad podłogą. Kolejna grafika wyjaśnia rozmieszczenie tych dwóch źródeł światła.

Poniższy schemat do zdjęcia wyżej w przybliżeniu pokazuje gdzie stały lampy. Zależnie od przestrzeni, proporcji odległości kierunek i pozycja lamp będą się różnić – nie bój się eksperymentować!

Kolor w kontrze

Na koniec odwróciliśmy jeszcze światło całkiem w drugą stronę podświetlając modelkę od tyłu. Klasyczne światło kontry można oczywiście uzupełnić o podstawowe wypełniające białe z przodu. Założyliśmy jednak, że wykorzystamy wyłącznie kolorowe filtry. Dzięki takiemu ustawieniu udało nam się obrysować sylwetkę Lili koncentrując się wyłącznie na jej kształcie.

Zwróć uwagę, że lampy stoją dość blisko modelki i ich światło nie oświetla nóg – jeżeli chcesz oświetlić całą sylwetkę musisz zwiększyć kąt padania światła.

Zestaw filtrów czaszy FreePower do oświetlenia tła
Sprawdź >
Zestaw filtrów żelowych FreePower FD13 12 szt
Sprawdź >
Zestaw filtrów żelowych FreePower GF44C4 4szt, 40x40cm
Sprawdź >

Zestaw filtrów żelowych FreePower FD13

W zestawie oprócz 12 żelowych filtrów w żywych kolorach znajdziesz przeźroczyste etui oraz gumowaną taśmę z rzepem do montażu na lampie. Prosty system mocowania umożliwia połączenie zestawu z każdą klasyczną lampą reporterską – zadziała niezależnie od tego z jakiego systemu korzystasz. Wybrany filtr poprzez wsunięcie montuje się w przeźroczystym okienku, które powinno znaleźć się bezpośrednio przed palnikiem lampy. Specjalna dodatkowa kieszeń w etui służy do przechowywania wszystkich pozostałych arkuszy. Konstrukcja tego systemu nie ogranicza ilości filtrów montowanych jednocześnie. Jeżeli chcesz, śmiało mieszaj kolory!

 

 

Podsumowanie

Przedstawione wyżej zdjęcia i schematy to tylko próbka ogromnych możliwości jak daje korzystanie z najprostszego zestawu filtrów żelowych. W ciągu godziny przy pomocy zaledwie 4-ech z 12-stu kolorów udało się uzyskać 5 zupełnie różnych kadrów. Z pewnością wykorzystamy to doświadczenie w innych projektach w przyszłości.

Dziękujemy modelce za zaangażowanie! Liliana na co dzień prowadzi zajęcia z akrobatyki w Warszawie (Akro lili na facebooku), odwiedziła nas przy okazji krótkiej wizyty w Łodzi. Poznaliśmy się na jednej z facebookowych grup fotograficznych i nie minęły nawet 24 godziny gdy przywitaliśmy Lilę w studio w Łodzi. Sesja miała charakter spontaniczny, wszystkie zdjęcia są efektem eksperymentów.

We wszystkich zdjęciach do oświetlenia wykorzystaliśmy lampę błyskową Yongnuo 560IV.

Chcesz zobaczyć inną sesję z zastosowaniem kolorowych filtrów? Zobacz: Ognista maska i czerwony filtr – czyli jak powstało to zdjęcie oraz 7 linków – fotografuj z kolorowymi filitrami.

Data: Sierpień 24, 2017
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: