/ BLOG FOTO VIDEO

Zamrażanie ruchu z szybkimi lampami studyjnymi Jinbei

Fotografia studyjna, Inne, Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Byliśmy świadkiem wielokrotnej próby utopienia banana. Okazało się, że całkiem (bez)owocne starania uroczej asystentki fotografa nie tylko zawiodły, a wręcz udowodniły, że banany wprost uwielbiają skoki do wody – szczególnie „na bombę” – w końcu czym więcej chlapania tym lepsza zabawa!

Uparliśmy się w tej sytuacji pokazać szerszej publiczności tą bananową zabawę w jak najlepszym świetle, a nawet trochę podkolorować…

Za cel postawiliśmy sobie zrobienie dynamicznego ujęcia, w którym poprzez uchwycenie ruchu (chlup!) wody zatrzymamy na chwilę czas pokazując to co trwa zbyt krótko by dobrze się temu przyjrzeć gołym okiem. Zależało nam także aby przez manipulowanie kolorem światła sprawić by banan wyglądał na bardziej „EVIL BANANA”, a przy okazji sprawdzić jak zmieni się charakter (kształt/kontrast) przeźroczystej wody pod wpływem mieszania różnych kolorów.

Za plan zdjęciowy posłużyło nam niewielkie akwarium wypełnione wodą z kranu, 2 dzielne banany oraz kilka suchych ręczników do przecierania zachlapanych szyb. Aha! Przydatna okazała się także asystentka odpowiedzialna za upuszczanie banana na umówiony znak fotografa ;)

 

Kluczowym kryterium wyboru lamp do tej sesji był możliwie krótki czas błysku. Dlaczego? W warunkach studyjnych ruch zamrażamy poprzez bardzo krótki czas oświetlenia sceny – czas otwarcia migawki ma wtedy drugorzędne znaczenie (oczywiście pod warunkiem, że jest wystarczająco krótki by w zadanych warunkach nie naświetlić zdjęcia światłem zastanym).
Do oświetlenia pluskającego banana użyliśmy zatem 2 lamp studyjnych Jinbei MSN 400 o minimalnym czasie błysku 1/10 000 i regulacji mocy do 1/128 oraz 1 lampy studyjnej Jinbei Pilot II 600. Należy pamiętać, że najkrótszy błysk uzyskamy korzystając z najmniejszej mocy lampy – czym więcej energii wyzwalanej przy błysku tym dłuższy czas wygaszania palnika. Do wyzwalania użyliśmy klasycznych 16-kanałowych wyzwalaczy radiowych Jinbei TR-A8.

Na każdej lampie zamontowaliśmy klasyczną czaszę ø 19 cm i wrota z opcją montażu kolorowych filtrów. Wykorzystywaliśmy żółty, niebieski i czerwony filtr eksperymentując z różnym ich rozmieszczeniem – dwa źródła światła ustawiliśmy po bokach zmiękczając ich światło dyfuzorami – trzecia lampa – światło tylne za akwarium – stanęła za półprzeźroczystym białym tłem, którego kolor także zmienialiśmy korzystając z w.w filtrów. Niestety foliowe filtry pochłaniają część światła, dlatego przy ich używaniu niezbędne były korekty mocy lampy o różne wartości zależne od konkretnego koloru.

 

DSC_9164small
DSC_9168small
DSC_9170small
DSC_9145small

Data: Sierpień 28, 2015
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: