/ BLOG FOTO VIDEO

Tła fotograficzne – mini przewodnik

Fotografia studyjna, Poradniki,

„Nie ma studia bez tła” mogłoby mówić staropolskie powiedzenie i trudno byłoby z nim polemizować. Sztuczne tło – jednolite lub z określonym wzorem – stanowi część podstawowego wyposażenia każdego studia, a nawet małego atelier fotograficznego. Początkujący adepci fotografii studyjnej kupujący pierwsze lampy, często bagatelizują sprawę tła, nie zdając sobie sprawy jak dużo możliwości dostępnych jest na rynku i jak duże znaczenie dla efektów pracy może mieć dobranie odpowiedniego materiału.

Rodzaje teł

Tła fotograficzne

Wszystkie fotografie przedstawiające zbliżenia teł w tym artykule zostały wykonane w tych samych warunkach oświetleniowych. Jako „tło” wykorzystaliśmy dwie płytki plexiglasowe – białą oraz czarna, dzięki której dokładnie widać przeźroczystość oraz fakturę materiału.

Tło Kartonowe (Papierowe)

Tła kartonowe są najczęściej wykorzystywane w studiach fotograficznych, ze względu na dobrą jakość, szeroką gamę kolorystyczną i stosunkowo przystępną cenę. 11 metrowa rolka kartonowego tła o szerokości 2.7 m. kosztuje  około 230 zł (Fripers.pl, wrzesień 2013) i – zależnie od sposobu eksploatacji –  może wystarczyć nawet  na kilka lat. Niestety papier jest materiałem podatnym na uszkodzenia mechaniczne oraz zabrudzenia – jeśli nie obchodzimy się z nim delikatnie i chodzimy po nim w butach często trzeba odcinać zużyte fragmenty i rolka dość szybko się kończy. Pewne niewygody rekompensuje jednak bardzo dobra jakość tego materiału z punktu widzenia fotografii. Do komfortowej pracy potrzebujemy tła o gramaturze 120-150 gr/m – czym wyższa gramatura, tym  grubszy i lepszy papier.

Karton foto

Tło kartonowe białe

Tło Polipropylenowe

Znacznie tańszą alternatywą dla teł kartonowych są tła polipropylenowe (2.7 m x 10 m, 98 zł, Fripers.pl, wrzesień 2013) często wybierane do amatorskich zastosowań także ze względu na większą trwałość niż w przypadku teł papierowych (bardzo trudno przypadkowo naderwać polipropylen, nie ma problemu także z przecieraniem go na mokro). Niestety faktura tych teł jest dość wyraźna i widoczna przy zbliżeniach, oraz na zdjęciach z dużą głębią ostrości. Niejednolita gramatura powoduje nie tylko prześwitywanie tła (bardziej niż kartonowego) ale także nierównomierne rozkładanie się światła. Odpowiednie oświetlenie tła pozwala uzyskać zadowalający efekt, podobny jak w przypadku tła kartonowego, jednak takie zabiegi wymagają  większej świadomości korzystania ze światła studyjnego i nie w każdej sytuacji zdają egzamin.

Tło fotograficzne

Tło polipropylenowe białe

Agrowłóknina

W sklepach ogrodniczych można kupić agrowłókninę – jej struktura nieznaczenie różni się od tła polipropylenowego, a cena jest jeszcze niższa, dlatego, często jest wykorzystywane przez początkujących fotografów – niestety ze względu na bardzo niewielką gramaturę i niejednorodną powierzchnię nie nadaje się do profesjonalnych zastosowań, a amatorowi przysporzy przede wszystkim problemów z prawidłowym doświetleniem. Jeśli przed sesją nie chcesz spędzić godzin na rozprasowywaniu złożonego w kostkę materiału, sprawdzaniu ile warstw potrzeba by uzyskać odpowiednią gęstość materiału, a po sesji – na  wygładzaniu „marmurkowej” powierzchni w Photoshopie – lepiej zostaw agrowłókninę ogrodnikom ;)

Flizelina

Kolejny materiał z tworzywa sztucznego, bardzo cienki, prześwitujący wykorzystywany jako element dekoracyjny, ew. materiał zmieniający zabarwienie światła.

Tło Flizelina

Tło flizelinowe

Tło Winylowe

Jednym z najbardziej trwałych i odpornych na zniszczenia materiałów jest winyl. Takie tło niezwykle trudno uszkodzić – ze względu na zwartą strukturę wygrywa także z innymi tłami pod względem przepuszczalności światła.  Mimo dużej ceny, z perspektywy czasu, zakup tła winylowego może okazać się oszczędnością. Gdy papierowe tło mimo ostrożnego użytkowania będzie się regularnie zużywać, porządny winyl będzie służył przez długi czas. Delikatna i idealnie regularna struktura została zaprojektowana w taki sposób by możliwie optymalnie rozpraszać światło i nie powodować bezpośrednich odbić.

Tło winylowe

Tło winylowe

Plexiglass

Do fotografowania małych przedmiotów najczęściej stosuje się podstawki akrylowe. Trwałe, łatwo zmywalne, idealnie gładkie, niewielkie (zmieszczą się na stole). Błyszczące płytki pozwalają uzyskać atrakcyjne odbicie produktu w podłożu, natomiast używając przeźroczystej płytki możemy doskonale doświetlić produkt od tyłu.

Gnieciuch

Do niektórych sesji fotografowie potrzebują bardziej nietypowych teł o nieregularnej fakturze lub oryginalnym wzorze – do takich celów najlepiej nadają się popularne tła tekstylne czyli „gnieciuchy” występujące w wersji gładkiej, z abstrakcyjnymi plamami oraz regularnymi wzorami przypominającymi np. staromodną tapetę.

Tło gnieciuch

Tło gnieciuch (wzór kolorowy)

Tło foto białe

Tło gnieciuch białe

Chociaż popularny „gnieciuch” występuje także w wersji białej, całkiem gładkiej – typowo białe tło lepiej uzyskać wykorzystując tło płócienne, jego struktura jest bardziej zwarta i równomierna – co wpływa nie tylko na mniejszą przeźroczystość, ale także znacznie lepiej rozprasza światło.

Tło foto płótno

Tło płócienne

Tekstylne tło fotograficzne FreePower 3x6m (gnieciuch, muslin)
Sprawdź >
Jednobarwne tło fotograficzne FreePower 2,7 x 5m (polipropylen)
Sprawdź >
Tło kartonowe Savage Widetone 2,72 x 11m (różne kolory)
Sprawdź >

Tła scenkowe, obrazkowe, stylizowane

Tło scenkowe

Tło scenkowe

W niektórych studiach korzysta się także z teł obrazkowych (drukowanych lub ręcznie malowanych), które stanowią tło najczęściej dla sesji tematycznych (np. ślubnych, komunijnych) przenosząc „modeli” w dowolny plener bez potrzeby żmudnego podkładania tła w Photoshopie. Nośnikiem „obrazu” mogą być w tym wypadku zarówno tła materiałowe jak i winylowe – w związku z tym także ceny oraz jakość mogą być bardzo różne.

Teraz to fotografia dziecięca i niemowlęca najbardziej inspiruje fotografów do wykorzystywania do sesji teł innych niż jednokolorowe. Tło do zdjęć z dziećmi może być np. gradientowe lub zrobione z gniecionego materiału – popularne są także tła imitujące podłogi i ściany maleńkich pokoików oraz proste desenie (tj. paski, serduszka, sylwetki zwierząt itd.).

Tła do Video – Grennscreen i Bluescreen

Szczególnym rodzajem teł są tzw. Green i Blue Screeny (Chroma Key) – czyli klasyczne tła (mogą być tekstylne, papierowe lub winylowe) w jednolitym kolorze – zwykle jest to niebieskie lub zielone tło. Wybór właśnie tych barw nie jest przypadkowy – są one najbardziej różne od koloru skóry i rzadko pojawiają się wśród rekwizytów. Nagranie filmu (lub analogicznie zrobienie zdjęcia) z takim kolorem w tle, umożliwia w cyfrowej edycji zastąpienie całego tła innym obrazem – technika ta wykorzystywana jest np. w prognozach pogody lub przy kręceniu scen filmowych bogatych w efekty specjalne.

Cechy Fizyczne teł fotograficznych

Szerokość tła

W tej kategorii nie ma zwycięzcy – wiadomo, że czym szersze tło, tym większa swoboda fotografowania, jednak wraz z szerokością rośnie ilość potrzebnego miejsca, a także cena. Przy fotografowaniu niewielkich produktów (portfele, drobne narzędzia itd.) wykorzystuje się raczej stoły lub namioty bezcieniowe, do większych produktów oraz do portretów/popiersi lub ubrań na manekinie wystarczy nam wąskie tło (130-160cm) jeżeli chcemy fotografować swobodnie całe sylwetki – a tym bardziej ludzi w małych grupach, koniecznie musimy zaopatrzyć się w tło znacznie szersze niż 2 metry (najczęściej 2,7 m). Trzeba pamiętać, że aby swobodnie kadrować (zwłaszcza poziomo) potrzebujemy dość dużo zapasu tła z obu stron.

Długość tła

Jeżeli chcemy fotografować dorosłego człowieka, po rozwinięciu tła okaże się, że potrzebujemy około 2-3 metrów na wysokości i podobnie dużo tła rozciągniętego na podłodze. Do pracy spokojnie powinno nam zatem wystarczyć około 5 metrów i jeśli zdecydujemy się np. na tło winylowe, taka długość będzie odpowiednia. W przypadku kartonu co jakiś czas trzeba odciąć część tła z podłogi ze względu na zabrudzenia i uszkodzenia (tym bardziej, jeżeli na tło wchodzimy w butach), wówczas 5 metrów, to po prostu za mało by cokolwiek odcinać. Dobierzmy zatem długość odpowiednio do rodzaju tła i sposobu eksploatacji.

Kolor tła

Klasykami w kategorii koloru są biały, szary i czarny. Te neutralne kolory nie gryzą się z niczym i dają się dość łatwo modyfikować dzięki odpowiedniemu oświetleniu (zwłaszcza biały!). Jeżeli jednak szukamy delikatnych pasteli, filmowej zieleni lub bardziej ekstrawaganckich odcieni, szybko zorientujemy się się, że większość materiałowych teł sprzedawanych jest tylko w kilku podstawowych barwach. Paleta teł polipropylenowych ogranicza się do kilkunastu kolorów, natomiast zdecydowanie największy wybór – nawet po kilka odcieni tego samego koloru – oferują nam firmy produkujące tła kartonowe (Savage np. ma w swoim próbniku 68 odcieni). W kategorii teł obrazkowych ilość opcji zależy naturalnie od producenta.

Kolot tła Fripers.pl

Kolory teł kartonowych

Akcesoria do teł fotograficznych

Aluminiowa poprzeczka

Ciężar tła powoduje wyginanie się papierowej tulei, co niestety  może nie tylko utrudniać prawidłowe (tj. proste) rozwinięcie tła, ale także jego trwałe zniekształcenie (np. załamanie kartonu ciągnące się przez całą długość rolki przez sam jej środek). Dlatego dobrze zastanowić się przy zakupie – zwłaszcza szerszego tła (2.7 m) czy na pewno opłaca się oszczędzać na dodatkowej – aluminiowej poprzeczce. Dobrze zaopatrzyć się także w metalowy obciążnik, który montuje się na dolnej krawędzi tła, aby je odpowiednio dociążyć (ułatwiając zwijanie i rozwijanie), rozłożyć i zapobiec jego podwijaniu się.

Systemy zawieszenia teł

System zawieszenia teł

System zawieszenia teł

Najtańszy, a zarazem najbardziej mobilny system zawieszenia tła opiera się na dwóch statywach oświetleniowych i poprzeczce. Najczęściej montuje się w ten sposób jedno tło, ale istnieją  mocowania umożliwiające zawieszenie kilku teł (wraz z dodawaniem kolejnych rolek możemy niestety tracić na stabilności zestawu). Wadą takiego systemu jest  to, że zajmuje stosunkowo dużo miejsca a rozstawienie nóg statywów, uniemożliwia umieszczenie tła przy samej ścianie. W studiu stacjonarnym – zwłaszcza niewielkim – najlepiej sprawdza się system montowany na ścianie lub suficie, w tym przypadku zamontowanie kilku teł nie stanowi żadnego problemu, a tła mogą wisieć przy samej ścianie, nie zabierając dodatkowo miejsca na podłodze. Bardziej wymagającym przyda się także elektroniczny system rozwijania i zwijania teł sterowany pilotem.

Data: Wrzesień 13, 2013
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: