/ BLOG FOTO VIDEO

Światło ciągłe vs światło błyskowe (infografika)

Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Wiadomo, że prawidłowe oświetlenie planu zdjęciowego jest tak samo ważne jak trudne do przeprowadzenia. Tym bardziej kiedy stawiamy pierwsze kroki w fotografii i w filmie. Pierwsze wyzwanie z jakim musimy się często mierzyć to kwestia: Jaki rodzaj oświetlenia wybrać? Przy produkcji filmowej możemy wybrać, któryś z kilku rodzajów oświetlenia ciągłego. Jeśli zajmujemy się fotografią do wyboru mamy dodatkowo różne modele lamp błyskowych. Na czym polegają podstawowe różnice miedzy światłem ciągłym i błyskowym? Które powinniśmy wybrać? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Dla niecierpliwych całość w pigułce: POBIERZ INFOGRAFIKĘ

Po pierwsze musimy zdawać sobie sprawę, że różne sytuacje wymagają różnych rozwiązań i zwrócić uwagę na sposób w jaki działają lampy światła ciągłego i lampy błyskowe. Zarówno jedne jak i drugie mają swoje wady i zalety.

światło ciągłe i światło błyskowe wady i zalety

Wybór rodzaju światła to jednak nie wszystko. Wyróżniamy różne rodzaje zarówno lamp światła ciągłego jak i lamp błyskowych. Różni je temperatura barwowa, sposób mocowania modyfikatorów światła, moc, czy po prostu temperatura pracy. Wiele zależy od tego jaki rodzaj materiału zamierzamy nagrać lub fotografować. Inne oświetlenie wybierzemy do fotografii produktowej a inne jeśli zechcemy oświetlić dynamiczne sceny sportowe. W każdym przypadku wybór lamp o właściwej charakterystyce pozwoli nam uniknąć wielu problemów związanych z postprodukcją z kolei wybór niewłaściwego światła może nam uniemożliwić prawidłowe oświetlenie sceny.

Historia filmu i fotografii pamięta wiele rozwiązań, których nie wspominamy w poniższym zestawieniu, np. lampy sodowe lub światło błyskowe pochodzące z procesu spalania pyłu magnezowego. Wybraliśmy te, które są obecnie najczęściej stosowane. Zacznijmy od krótkiej charakterystyki lamp światła ciągłego:

rodzaje lamp swiatla ciaglego

Pojawiło się kilka terminów, które warto wyjaśnić.

WAT – Moc lamp światła ciągłego wyrażona jest w watach. Oznacza zazwyczaj pobór mocy. W zależności od rodzaju używanej lampy, przy tym samym poborze mocy będą one emitować światło o różnym natężeniu. Np. lampy LED pozwalają uzyskać podobną ekspozycję przy ok. 10x mniejszym poborze mocy niż lampy halogenowe.

CRI – Współczynnik oddawania barw. Określa w skali 0-100 jak dobrze oddane są barwy przedmiotu oświetlonego danym źródłem światła. Im wyższy CRI tym naturalniej przedmiot wygląda (CRI=0 to swiatło monochromatyczne CRI=100 to światło białe). Ma dziś szczególne znaczenie w przypadku paneli LED. Im wyższa ich jakość tym wyższe CRI. Panele najwyższej jakości mają CRI przekraczające 93 (np. Aurora base light 1000F).

TEMPERATURA BARWOWA – Wartość w stopniach Kelwina wskazująca barwę światła. Jest bardzo ważnym czynnikiem w sytuacjach kiedy łączymy różne źródła światła: światło dzienne ze światłem lamp, lub po prostu różne rodzaje lamp. Dobór źródeł światła o różnych temperaturach barwowych powoduje trudności w uzyskaniu prawidłowego balansu bieli. Innymi słowy trudniej uzyskać efekt „naturalny”. Z kolei wybór oświetlenia o odpowiedniej temperaturze pozwala uzyskać światło odpowiadające porze dnia czy określonej pogodzie.

temperatura barwowa

Zupełnie inne zasady pracy zastosujemy wykonując zdjęcia przy użyciu lamp błyskowych. Możemy wybrać lekkie i mobilne lampy reporterskie zasilane akumulatorkami lub studyjne lampy błyskowe o znacznie większej energii błysku i zasilane z sieci energetycznej. Po raz kolejny wybór zależy od charakteru sesji zdjęciowej, którą planujemy.

studyjne lampy blyskowe i lampy systemowe

Pora na trochę więcej szczegółów dotyczących charakterystyki lamp światła ciągłego i lamp błyskowych. Zasadnicza różnica między nimi to czas w jakim dzięki nim możemy uzyskać pożądaną ekspozycję. Przyczyną jest tu tryb pracy takich lamp. Najkrócej rzecz ujmując światło ciągłe świeci długo ale ze stosunkowo niewielką mocą. Jeśli możemy sobie pozwolić na długi czas naświetlania to jest to rozwiązanie, które może nas interesować bo długie naświetlanie zapewni nam w końcu prawidłową ekspozycję. Jeśli jednak zależy nam na krótkim czasie bo np. rejestrujemy dynamiczne sceny będziemy potrzebować albo lamp światła ciągłego większej mocy albo po prostu większej ilości lamp. Tak czy inaczej będziemy musieli zaangażować do pracy więcej kilowatów. Jeżeli jednak chcemy uchwycić dynamiczny moment wykonując pojedyncze zdjęcie to naszym wyborem powinna być lampa błyskowa, która dostarczy masę światła w ułamku sekundy. Różnicę ilustrują poniższe schematy:

swiatlo ciagle swiatlo blyskowe roznica

 

Data: Styczeń 28, 2016
Autor: Fripers
Udostępnij: