/ BLOG FOTO VIDEO

Softbox czy parasolka fotograficzna – co wybrać?

Fotografia studyjna, Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Każdy fotograf studyjny stanął na początku swej fotograficznej drogi przed pytaniem parasolka czy softbox? Trudno jednak udzielić na nie jednoznacznej odpowiedzi. Parasolki i softboxy to podstawowe modyfikatory światła, używane w fotografii studyjnej, zwłaszcza portretowej. Wybór między nimi nie jest łatwy. W poniższym zestawieniu przyjrzymy się dokładnie rodzajom, wadom i zaletom stosowania tytułowych modyfikatorów.

parasol fotograficzny

Parasolki fotograficzne.

Parasolka fotograficzna to najczęstszy wybór początkujących fotografów. Używana jest zarówno ze światłem błyskowym jak i ciągłym. Za zadanie ma odbijać lub przepuszczać światło z lampy w określonym kierunku. Istnieje kilka rodzajów parasolek. Poniżej prześledzimy działanie poszczególnych z nich.

Parasolka dyfuzyjna.

Parasolka dyfuzyjna to najpopularniejsza wśród parasolek. Pokryta jest białą, półprzeźroczystą tkaniną. Za zadanie ma rozpraszać i zmiękczać światło z lampy. Kieruje się ją w stronę fotografowanego obiektu i przepuszcza przez nią światło. Światło przechodzi nie tylko przez parasolkę ale rozchodzi się dookoła niej, przez co oświetla, oprócz fotografowanego obiektu lub osoby, również przestrzeń dookoła. Prowadzi to do dużej straty mocy światła lampy. Niestety podczas pracy z parasolką dyfuzyjną światło w niekontrolowany sposób może odbijać się od ścian. Jeśli są one kolorowe, daje też zafarb na zdjęciu, np. gdy fotografujemy w pomieszczeniu z zielonymi ścianami, na zdjęciu skóra fotografowanej osoby może mieć zielony odcień. Efekt końcowy nie będzie do końca przewidywalny. Jak widać na przykładzie poniżej, światło przechodzące przez parasolkę oświetla nie tylko modelkę ale całą fotografowaną scenę. Światło jest miękkie i łagodnie oświetla twarz modelki, nie tworzy też żadnych kontrastowych cieni.

parasolka dyfuzyjna

Parasolka odbijająca.

Parasolka odbijająca z zewnątrz pokryta jest tkaniną, która nie przepuszcza światła, zazwyczaj czarną. Natomiast jej wnętrze pokrywa tkanina, odbijająca światło: biała, srebrna, złota lub srebrno – złota. Pracując z parasolką odbijającą lampę należy ustawić tyłem do modela. Światło odbite od parasola z powierzchnią srebrną ma neutralną, chłodną barwę, natomiast gdy użyjemy parasola złotego daje on cieplejsze barwy. Należy jednak uważać, bo użycie tej parasolki nie będzie wyglądać dobrze na każdej sytuacji. Użycie parasolki z białą płaszczyzną odbijającą zniweluję ostre cienie i zapewni naturalne, neutralne światło. Do wyboru mamy również parasolki z dyfuzorem, które posiadają srebrną powierzchnie odbijającą i półprzezroczysty dyfuzor. Taka parasolka łączy zalety bardziej kierunkowego światła parasolki odbijającej oraz delikatnego, zmiękczonego światła parasolki dyfuzyjnej, w działaniu najbardziej zbliżona jest do światła softboxa. Dzięki takiej budowie światło od nich odbite nie rozprasza się na wszystkie strony, tylko daje się ukierunkować. Przyjrzyjmy się jak to wygląda w praktyce.

Parasolka srebrna

parasolka srebrna

Parasolka złota

parasolka złota

Parasolka srebrno-złota

parasolka srebrno zlota

Parasolka z dyfuzorem

parasolka z dyfuzorem

Parasole fotograficzne – parasolki dla zaawansowanych

Ze względu na kształt można podzielić parasole na sferyczne i paraboliczne. Oba rodzaje to parasole przeznaczone dla bardziej zaawansowanych użytkowników.

Parasole paraboliczne.

Parasole paraboliczne są zdecydowanie płytsze, większe (ponad 130 cm) i mają więcej żeberek niż standardowe parasole studyjne. Zwykle około 16-tu. Dobry parasol paraboliczny skupia światło przede wszystkim w punkcie centralnym. Powinien dać snop światła zbliżony wielkością do swojej średnicy, mocniejszy w środku i słabnący płynnie ku krawędziom. Zdecydowaną zaletą tego parasola jest jego mobilność. Mimo dużych gabarytów po rozłożeniu, w transporcie nie zajmuje wiele miejsca.

parasol paraboliczny

Parasole sferyczne.

Parasole sferyczne są zwykle bardzo dużych rozmiarów, kształtem przypominają półkulę. Ze względu na swe rozmiary są używane stacjonarnie w dużym studio fotograficznym. Świetnie nadaje się do modowych sesji zdjęciowych.

parasol sferyczny

Softboxy

Softbox to jeden z modyfikatorów światła stosowanych w fotografii, służy do zmiękczania, rozpraszania i ukierunkowywania światła. Jest zbudowany z pierścienia mocującego (najczęściej typu Bowens lub śruby dociskowej), szkieletu (podobnego do tego w parasolce), materiału pokrywającego (z zewnątrz czarnego, wewnątrz srebrnego), z dwóch dyfuzorów (wewnętrznego i zewnętrznego) zrobionych z białej, półprzezroczystej tkaniny i opcjonalnie grida – czyli kratownicy, który można przymocować rzepem do płaszczyzny dyfuzora, by ukierunkować światło. W zależności od rozmiaru kratek w gridzie, nazywanym też plastrem miodu, ze względu na swą budowę, możemy osiągnąć różne efekty. Im mniejsze kratki tym bardziej ukierunkowane i słabsze światło.

Ze względu na kształt można wyróżnić następujące softboxy:

Przyjrzyjmy się jakie światło możemy uzyskać z najpopularniejszych softboxów.

Softbox prostokątny

softbox prostokątny

Softbox kwadratowy

softbox kwadtratowy

Softbox strip

softbox strip

Softbox octa

softbox octa

Jak widać na powyższych zdjęciach, założenie na modyfikator grida powoduje ukierunkowanie odbitego strumienia światła. Konsekwencją jest zawężenie strumienia, mniejsza ilość światła docierająca do tła oraz trochę bardziej kontrastowe światło na samej fotografowanej postaci.

Softbox FreePower 60x90cm bowens, podwojny dyfuzor
Sprawdź >
Parasolka odbijająca FreePower 100cm Srebrna
Sprawdź >
Parasolka dyfuzyjna FreePower 90cm Biała
Sprawdź >

To parasolka czy softbox?

Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Wybór zależy od potrzeb, od stopnia zaawansowania fotografa, od funduszy, od miejsca na przechowywanie, od fotografowanych tematów i od wielu innych czynników.

Parasolki są zdecydowanie praktyczniejsze, można je przechowywać na małej przestrzeni, łatwo zmontować czy transportować. Będą wygodniejsze podczas sesji plenerowych. Do tego są dość tanie, przynajmniej te podstawowe wersje. Niestety nie dają tak precyzyjnego światła jak softbox (zwłaszcza ten z gridem). Softboxy natomiast dają bardziej przewidywalne światło. Za softbox zapłacimy więcej niż za parasolkę, ale szybko docenimy tą inwestycje, bo mówimy o całkiem innym standardzie pracy – zyskujemy kontrolę nad kierunkiem światła, nie tracimy mocy (świecenie w każdą stronę w przypadku parasolki), unikamy nieprzewidywalnych odbić o ścian. Tradycyjne softboxy są trudne w montażu, zajmują dużo miejsca, co utrudnia przechowywanie i transport. Problem ten znika gdy mamy własne studio, jednak gdy po skończonej sesji musimy je składać lub przewieźć na sesję, staje się to kłopotliwe. Gdy zależy nam na mobilności warto zainwestować w softboxy szybkiego montażu, które mają szkielet podobny do parasolki i można je szybko złożyć i rozłożyć w dowolnym momencie. Kupując lampę błyskową do studio warto zwrócić uwagę na typ mocowania modyfikatorów fotograficznych. Najlepiej wybrać taką z mocowaniem typu Bowens, ponieważ modyfikatory z tym standardem mocowania są najpopularniejsze i jest ich duży wybór.  Zaletą softboxów jest również szeroki wybór rozmiarów i kształtów.

Dobrym rozwiązaniem na rozpoznanie swoich potrzeb będzie wynajęcie dobrze wyposażonego studio fotograficznego. Tam będzie można przetestować różne modyfikatory i sprawdzić co będzie najlepsze i jaki sprzęt jest dostosowany najlepiej do naszych potrzeb.

Data: Sierpień 3, 2016
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: