/ BLOG FOTO VIDEO

Ognista maska i niebieski filtr – jak powstało to zdjęcie

Fotografia studyjna, Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Zdjęcie powstało podczas jednej z ostatnich edycji łódzkiego Studio Nocą. Cykl tematycznych sesji już od ponad roku integruje amatorów fotografii studyjnej – wspólna praca w studio pomaga w stawianiu pierwszych kroków ze światłem błyskowym i w rozbudowie portfolio. Wydarzenie odbyło się jak zwykle w Evil Banana Studio – właśnie to studio oprócz dużej białej cykloramy oferuje niewielki czarny kącik doskonały do pracy nad portretem – ale o tym za chwilę.

 

sesja-etno-niebieski-filtr-01

Studio Nocą charakterem przypomina coprawda Jam Session, efekty wspólnej pracy nie są jednak całkiem przypadkowe – inspiracją do roli afrykańskiej dzikuski, w którą wcieliła się Karolina był temat przewodni tej edycji, czyli ETNO. Odważny kolorowy makijaż namalowała Sylwia, natomiast włosy ciasno ściągnięte koło twarzy i natapirowane z tyłu głowy uczesała Magda. Na tego typu wydarzeniu to nie fotograf decyduje o wyborze zespołu i sposobie przygotowania kreacji, dlatego jego rola zaczyna się dopiero wraz z pojawieniem się modelki na planie. Po szybkiej analizie i decyzji jak maksymalnie wykorzystać dostępny materiał na wykonanie dobrego ujęcia pozostaje tylko kilkanaście minut – jak my je wykorzystaliśmy?

1. Plan zdjęciowy

Chociaż pracowaliśmy w studio nie skorzystaliśmy z dużej białej cykloramy – dlaczego? Czasem mniej znaczy więcej – fotografując w przestrzeni wypełnionej bielą musimy bardzo uważnie kontrolować odbicia światła – w tym przypadku wszystko (ściany, podłoga, sufit) działają jak ogromne blendy, które jeśli tylko rzucić na nie trochę światła wypełniają cienie, które decydują przecież o ostatecznym efekcie naszej pracy. Czarne powierzchnie pochłaniają natomiast światło (bardziej dosłownie odbijają jego niewielki procent) w efekcie światło w kadrze pojawia się tylko tam gdzie jest skierowaliśmy.

 

sesja-etno-niebieski-filtr-02

2. Światło główne

Żeby dobrze podkreślić pracę wizażystki do oświetlenia wykorzystaliśmy lampę błyskową Jinbei MSN II 400W z dużą (70cm) czaszą typu Beauty-dish z gridem. Ten modyfikator to absolutny klasyk w fotografii beauty – światło robi ostrzejsze niż softbox, ale spora przekątna czaszy i odbłyśnik w środku zapewnia równomierne oświetlenie fotografowanego obiektu. Grid ograniczył kąt padania światła kierując cały jego strumień na wprost czaszy (czyli na modelkę)

Lampa z czaszą stała lekko na prawo od osi aparat-modelka zaledwie ok. 0,5 metra od jej głowy. Źródło światła umieszczone wysoko (skierowane w dół pod kątem ok. 45 stopni) nie tylko dobrze zarysowało kości policzkowe – górna powieka pozostała lekko niedoświetlona dodając spojrzeniu odrobinę tajemniczości.

3. Rozświetlanie cieni?

Gdy światło główne ustawione jest mocno z góry, pod nosem i na szyi tworzą się mocne cienie – aby zminimalizować ten efekt można wykorzystać blendę, która powinna odbić światło lampy głównej od dołu. Taką instalację zastosowaliśmy także w tym przypadku o czym świadczy bardzo delikatny blik w dolnej części tęczówki oka. Ponieważ zależało nam na „dzikim” klimacie – blendę ustawliliśmy na skraju zacięgu lampy głównej – dlatego blik w oku jak i efekt działania blendy jest w przypadku tego ujęcia niezwykle subtelny.

4. Kontra dla włosów

Tło za modelką było kompletnie czarne, dlatego bez dodatkowego światła skierowanego na włosy cała fryzura zniknęłaby w cieniu bez szans. W charakterze kontry przysłużyły się nam dwie lampy (Jinbei DPIII) – każda wyposażona w klasyczną czaszę portable o średnicy 17 cm. Obie symetrycznie skierowane na głowę modelki pod lekkim skosem od tyłu (lampy znajdowały się nieznacznie ponad poziomem głowy w odległości około 1,5 m od modelki).

5. Niebieski filtr

Etniczna czerwona maska namalowana na linii oczu to najmocniejszy element kreacji Karoliny – jak jeszcze bardziej podkreślić jej kolor? Wykorzystaliśmy efekt kontrastu – obie lampy stojące w kontrze zostały doposażone we wrota i niebieski filtr. Zimny kolor symbolizujący wodę i powietrze jeszcze lepiej wydobył ognistą czerwień i ciepły odcień skóry dziewczyny z dziczy ;)

 

sesja-etno-niebieski-filtr-03

Czasu na pracę z modelką było zaledwie 10 minut – na szczęście Karolina od razu wczuła się w klimat sesji i mimo krótkiego czasu operacyjnego udało się ustrzelić fajny kadr.

Aparat: Nikon d750 | Obiektyw: Nikkor 85 f/1.8 | Parametry Ekspozycji: ISO100 · 1/160 s. · f/5.6

 

sesja-etno-niebieski-filtr-04diagram

Fotograf: Marta Pietraszewska
Modelka: Karolina Szatkowska-Zawisza
Mua: Sylwia z Aqq makeup artist
Fryzura: Magda z Dobrze Uczesana
Studio: Evil Banana Studio

A Ty jak oświetliłbyś ten temat? Alternatywne pomysły w komentarzach mile widziane :)

mp

Data: Listopad 10, 2016
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: