/ BLOG FOTO VIDEO

Lampy plenerowe – 5 propozycji oświetlenia do sesji w plenerze

Plener,

Wiosna na razie dosyć subtelnie zachęca nas do wyjścia na dwór po wyjątkowo chłodnej zimie, ale to dopiero początek sezonu. Nadchodzące (miejmy nadzieję) słoneczne i ciepłe dni, dla każdego fotografa stanowić będą znakomitą okazję do stworzenia zdjęć po za studiem. Niezależnie jednak czy myślimy o wykorzystaniu pleneru miejskiego, czy o łonie natury, musimy właściwie przygotować się do zadania. W wielu przypadkach samo wykorzystanie blendy, w połączeniu ze światłem zastanym, może dać nam fantastyczne efekty, ale niekiedy możemy chcieć więcej kontroli nad oświetleniem. Z pomocą przychodzą nam lampy plenerowe, których krótki przegląd zrobimy sobie w poniższym wpisie. W ciągu ostatniego roku w kategorii tej kategorii oświetlenia pojawiło się wiele nowości – zwłaszcza od marki Jinbei, więc postaramy się wyróżnić modele posiadające najbardziej pożądane cechy dla każdego kto planuje sesję w plenerze – największą wygodą użytkowania i możliwie bezkompromisową funkcjonalność studyjną.


lampy plenerowe Jinbei HD-610 PRO

600 Ws i mocowanie modyfikatorów typu Bowens sprawia że lampa ta znakomicie sprawdziłaby się w każdym studiu fotograficznym, jednak to co ją wyróżnia to fakt że pozwala ona na wykorzystanie pełni jej możliwości poza studiem. Wymienny akumulator mocowany w górnej części obudowy jest zdolny do 360 błysków przy pełnej mocy, ale z łatwością możemy zmienić go w trakcie sesji. Producent nie zapomniał wyposażyć sprzętu w najbardziej zaawansowane funkcje jakie oferują nam inne produkty marki Jinbei. Poza przydatnym w fotografii produktowej Easy Cap, do dyspozycji mamy również Freeze pozwalający na zamrożenie nawet bardzo szybkiego ruchu, oraz tryb HSS – który może okazać się wyjątkowo użyteczny właśnie w plenerze.
Istnieje również możliwość dokupienia zasilacza sieciowego, dzięki któremu zamienimy HD610 PRO w lampę pracującą na co dzień w studiu, z dodatkową możliwością zabrania jej w plener.

Jinbei HD-200 PRO

Najnowsza z lamp plenerowych marki Jinbei, to z pewnością produkt wobec którego mało który fotograf potrafi przejść obojętnie. Wielu od razu zarzuci producentowi pozbawienie tego modelu mocowania Bowens, jednak nie można zignorować faktu jak dużą elastyczność dało to projektantom HD-200 PRO. Stworzyli oni konstrukcję prawdziwie unikalną – lampa biorąc pod uwagę jej moc jest zaskakująco mała i lekka, co sprawia że z pewnością znacznie chętniej sięgniemy po nią wychodząc w plener.
Jinbei przewidując też problemy wynikające ze zmiany mocowania, zadbał aby użytkownicy nie pozostali bez możliwości w kwestii wyboru modyfikatorów światła – razem z premierą samej lampy, w ofercie producenta pojawiły się takie akcesoria jak dedykowana strumienica, softbox ośmiokątny oraz kulisty, zasilacz czy …przejściówka na  mocowanie Bowens.
Mimo małych rozmiarów, lampa nie powinna być lekceważona, a “pro” w nazwie nie jest tutaj jedynie pustym marketingowym słówkiem. HD-200 nie brakuje trybów znanych z profesjonalnych modeli studyjnych – HSS, Freezee czy Easy Cap są do dyspozycji użytkownika, a jakość wykonania, możliwość wymiany akumulatorów i złącze do aktualizacji USB-C, przypominają że mamy do czynienia z produktem wysokiej klasy.

Jinbei HD-400 PRO

Mimo kilku lat od premiery, nadal bardzo atrakcyjnie prezentuje się Jinbei HD-400 Pro. Chociaż seria urosła już o lampy plenerowe oferujące mniejsze gabaryty lub większą moc, ten model dla wielu stanowić będzie złoty środek pomiędzy wspomnianymi wcześniej urządzeniami.
Charakterystyczny i oryginalny sposób mocowania akumulatora, pozwala na zaoszczędzenie cennego miejsca przy transporcie. To pomysłowe rozwiązania umożliwiło wyposażenie urządzenia w akumulator zdolny do aż 450 błysków przy pełnej mocy lampy, co stanowi imponujący, najwyższy z całej serii wynik.
Jest to również najmniejsza lampa plenerowa wyposażona w standardowe mocowanie Bowensa, więc jeśli najważniejsze w lampie plenerowej są dla nas rozmiar oraz mnogość możliwości w wyborze modyfikatora, to HD-400 Pro nie ma sobie równych.
Tak jak w przypadku wcześniej wspomnianych lamp, tutaj również do czynienia mamy ze wszystkimi zaawansowanymi trybami, charakterystycznymi dla profesjonalnych konstrukcji Jinbeia, a wraz z “upgradem” modelu do miana “pro” HD-400 otrzymała również nowe, energooszczędne ledowe źródło światła modelującego.


Jinbei HD-2 PRO

Chociaż HD-2 PRO jest lampą reporterską, nie przez przypadek przynależy ona do serii w skład której wchodzą same lampy plenerowe. Nie tylko posiada wyjątkowo dużą jak na reporterkę moc (80 ws) oraz owalny palnik ale producent wyposażył ją również w światło modelujące LED, sprawiając że jest bardzo przypomina ona małą lampą studyjną.
Podobieństwa do większych modeli HD nie kończą się tutaj, gdyż lampa również posiada wbudowany odbiornik i nadajnik, dzięki czemu bez problemu sparujemy ją z innymi urządzeniami systemu Jinbei’a. Przy obsłudze pomoże ekran 2.8” obsługiwany dotykowo, a kolejną z nowinek technicznych którymi zaskakuje nas ten model stanowi uniwersalna stopka – nie ma potrzeby zakupu dedykowanej wersji do naszego systemu. Jest to dosyć duży ewenement wśród lamp reporterskich.
Przy wykorzystaniu zdalnego wyzwalacza, HD-2 PRO zamocowane na statywie, będzie nie tylko uzupełnieniem naszego setupu ale w określonych przypadkach może zastąpić lampy plenerowe znacznie większych gabarytach. Warto pomyśleć o niej zarówno kiedy szukamy zaawansowanej, wszechstronnej lampy reporterskiej, jak i kiedy chcemy poszerzyć nasz arsenał o poręczną lampę do sesji plenerowych.


Panele LED - lampy plenerowe światła stałego

Dobrą alternatywą dla fotografów którzy nie korzystają na co dzień ze światła błyskowego może okazać się światło LED-ów. Współczesne panele dostępne na rynku występują w niemal dowolnych rozmiarach, kształtach i mocy, a sposób ich zasilania, sprawia że świetnie sprawdzają się jako lampy plenerowe.

Światło które oferują LED-y jest zazwyczaj przyjemne dla oka, a same lampy wyjątkowo łatwo obsłużyć, ponieważ nie musimy przejmować się kwestią komunikacji aparatu z lampą. Możemy je wykorzystać zarówno do fotografii jak i filmowania, a charakter LED-ów docenią też ci którzy lubią fotografować w technikach analogowych.
Technologia LED znakomicie nadaje się do pracy w terenie również ze względu na jej efektywność. Porównując ją z tradycyjnymi źródłami światła stałego, przy ilości pobranej energii świeci ona znacznie mocniej, dzięki czemu w plener udajemy się najczęściej z akumulatorami typu NP-F które znakomicie sprawdzają się zasilając nawet większych rozmiarów panele. Dodatkowymi atutami z pewnością może być płynna regulacja mocy, temperatury barwowej czy nawet wyboru koloru w które wyposażone są niektóre z lamp.

Data: 20 kwietnia, 2021
Autor: fripers.pl
Tagi:
Udostępnij: