/ BLOG FOTO VIDEO

Lampa reporterska – jak dopasować do niej parasolkę?

Fotografia studyjna, Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Lampa reporterska to idealne rozwiązanie dla osób, które fotografują poza studio i potrzebują dodatkowego źródła światła, oprócz światła zastanego. Jest bardzo wygodna w użytkowaniu, do działania nie potrzebuje generatorów czy dodatkowych źródeł prądu, wystarczą jej naładowane akumulatory. W pracy z lampą reporterską przydatne będą natomiast modyfikatory światła, które pomogą ukierunkować i złagodzić strumień padający z lampy. Najtańszym i najpraktyczniejszym rozwiązaniem wśród modyfikatorów są parasolki. By ich efektywnie używać wystarczy statyw z odpowiednim uchwytem. Dzięki niemu, parasolkę z lampą będzie można ustawić w dowolnej pozycji, niezależnej od pozycji aparatu.

Parasolki do lamp reporterskich – jakie wybrać?

Decydując się na pracę z lampą reporterską i parasolką trzeba wybrać rodzaj i rozmiar parasolki. Nie jest to takie proste, bo każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Prześledźmy je poniżej.

1. Parasolka dyfuzyjna czy odbijająca?

Pierwszy wybór jakiego musimy dokonać to czy chcemy użyć parasolki dyfuzyjnej czy parasolki odbijającej. Za pewne znajdzie się wiele zwolenników jednej jak i drugiej. Spójrzmy na ich wady i zalety.

   Parasolka dyfuzyjna

   Parasolka odbijająca (srebrna)

   Plusy:

  • daje miękkie światło
  • naturalny efekt wypełniający cienie
  • równomierne oświetlenie tła jeśli fotografujemy we wnętrzach

   Minusy:

  • duże straty światła z lampy (którego w plenerze jest i tak mało w porównaniu ze światłem słonecznym)
  • moc lampy nie zawsze jest wystarczająca

   Plusy:

  • wzmacnia światło lampy
  • trudniej „trafić” strumieniem światła, zwłaszcza, że nie mamy żarówki pilotującej jak w lampie studyjnej

   Minusy:

  • ostrzejsze światło, które w połączeniu z miękkim naturalnym może wyglądać nienaturalnie
  • nierównomierne oświetlenie tła jeśli fotografujemy we wnętrzach
  • trudniej ustawić strumień światła

 

 

2. Duża czy mała parasolka?

Rozmiar parasolki też ma znaczenie. Ważny jest przede wszystkim ze względu na wielkość powierzchni świecącej jaką jesteśmy w stanie uzyskać. Poza tym wpływa na praktyczne aspekty użytkowania jak chociażby transport sprzętu i użycie go podczas wietrznego pleneru.

   Parasolka mała

   Parasolka duża

   Plusy:

  • tańsza
  • poręczniejsza w transporcie
  • łatwiejsza do opanowania na wietrze
  • wygodniejsza w użyciu w niewielkim pomieszczeniu

   Minusy:

  • mała powierzchnia świecenia

   Plusy:

  • duża powierzchnia świecenia
  • delikatniejszy efekt, bardziej miękkie światło

   Minusy:

  • żagiel na wietrze
  • jeśli bardzo duża o trudno nią manewrować w ciasnych pomieszczeniach
  • w przypadku największych rozmiarów może wymagać solidniejszego statywu i mocowania/uchwytu

 

Czym się kierować wybierając parasolkę?

Przy wyborze rozmiaru parasolki pojawia się kilka pytań. Po pierwsze, czy strumieniem światła z lampy błyskowej uda się wypełnić parasolkę każdego rozmiaru?

Po drugie, czy lampa reporterska z parasolką da wystarczająco dużo światła by oświetlić portret? Po trzecie jaka parasolka będzie lepsza: dyfuzyjna/transparentna czy odbijająca (w naszym teście srebrna)? I po czwarte czy zoom jaki włączymy w lampie będzie miał znaczenie oraz czy odległość lampy od czaszy parasolki jest istotna?

Aby odpowiedzieć na te pytania postanowiliśmy sprawdzić jak zachowuje się lampa reporterska w pracy z parasolką odbijającą i dyfuzyjną. Do eksperymentu wybraliśmy po 3 rozmiary parasolek w każdym rodzaju.

Testowaliśmy parasolki odbijające o średnicy 80 cm; 110 cm i 150 cm oraz dyfuzyjne o średnicy 80 cm; 110 cm i 155 cm. Zdjęcia robiliśmy w zaciemnionym studio, aby lepiej pokazać jak rozchodzi się światło w poszczególnych przypadkach. W aparacie ustawiliśmy następujące parametry: 1/125 s; f/11; ISO 100. Do zdjęć wykorzystaliśmy lampę Yongnuo YN-560IV ustawioną na pełną moc. Wyzwalaliśmy ją wyzwalaczem radiowym YongNuo RF603 C3.

Parasolka odbijająca srebrna 80 cm

malaodbijajaca2

Parasolka odbijająca srebrna 110 cm

sredniaodbijajaca

Parasolka odbijająca srebrna 150 cm, lampa zamieszczona blisko

duzaodbijajacablisko

Parasolka odbijająca srebrna 150 cm, lampa zamieszczona daleko

duzaodbijajacadaleko

Parasolka dyfuzyjna biała 80 cm

adyfuzyjnamala

Parasolka dyfuzyjna biała 110 cm

adyfuzyjnasrednia
Parasolka dyfuzyjna biała 155 cm

duzaodyfuzynjablisko

A jak sprawa wygląda w portrecie?

W przypadku parasolek dyfuzyjnych ustawiliśmy następujące parametry ekspozycji: f /11, 1/125s i ISO 100. Modelka siedziała około 3 metrów od tła.

Parasolka dyfuzyjna mała

Parasolka dyfuzyjna średnia

Parasolka dyfuzyjna duża

W przypadku parasolek odbijających ustawiliśmy następujące parametry ekspozycji: f/16, 1/125s i ISO 100.

Parasolka odbijająca mała

Parasolka odbijająca średnia

Parasolka odbijająca duża

Wnioski.

Jak widać na powyższych zdjęciach jeśli dobrze dobierzmy zoom w lampie błyskowej i odpowiednio ustawimy odległość lampy od czaszy parasolki to uda nam się wypełnić światłem lampy nawet bardzo duże parasolki o średnicy 150 cm. Zdecydowanie lepsze efekty, zarówno gdy bierzemy pod uwagę wypełnienie czaszy parasolki jak i prawidłowe oświetlenie portretu daje zoom 24 mm. Jest tak dla obu rodzajów parasolek niezależnie od ich wielkości. Natomiast użycie dyfuzora nie jest już takie jednoznaczne. O ile pomaga nam wypełnić parasolkę, to w przypadku gdy fotografujemy portret i używamy parasolki dyfuzyjnej zabiera zbyt dużo światła. Przydaje się natomiast w przypadku parasolki odbijającej, pomaga złagodzić cienie i równomierniej rozłożyć światło. Optymalna odległość lampy od czaszy parasolki to 50-60 cm, czyli bliższa z zastosowanych przez nas odległości.

 

 

Parasolka dyfuzyjna FreePower 80cm Biała
Sprawdź >
Parasolka odbijająca FreePower 80cm Srebrna
Sprawdź >
Parasolka odbijająca FreePower 110cm Srebrna
Sprawdź >

Data: Kwiecień 28, 2017
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: