/ BLOG FOTO VIDEO

Technika Chroma Key – jak wykorzystać zielone tło w fotografii i filmie

Fotografia studyjna, Inne, Poradniki, Sprzęt Video,

Zielone i niebieskie tło służy filmowcom i fotografom jako potężne narzędzie do manipulacji obrazem. My widzowie w kinie czy w fotelu przed telewizorem chcemy oglądać ciekawszą rzeczywistość, którą kreuje się właśnie na green screenie. Myślisz, że do połączenia dwóch ruchomych obrazów w jeden potrzebna jest skomplikowana technologia kosmiczna? Tak naprawdę trik jest całkiem prosty…

Spis treści

Jak najczęściej wykorzystuje się green screen?
Zielone tło w XXI wieku
Greenscreen w popkulturze
Dlaczego zielony i niebieski?
Jak skutecznie stosować technikę ChromaKey?
Jak oświetlić zielone tło?
Rodzaje teł

Jak najczęściej wykorzystuje się green screen?

Początki techniki Chromakey sięgają lat 30‑tych XX‑ego wieku, zatem filmowanie w studio z niebieskimi (później zielonymi) ścianami towarzyszy “magii kina” niemal tak długo jak jego udźwiękowienie. Skoro prosta technika z początków minionego wieku stosowana jest do dzisiaj, na czym polega jej geniusz?

Najprostszy przykład – telewizyjna prognoza pogody. W studio za prezenterem zielone tło, a my w telewizji widzimy mapy pogodowe (podłożone już w  komputerze przez realizatorów). Podobnie realizuje się wiadomości, telegry czy listy przebojów gdzie tłem stają się muzyczne wizualizacje albo łamigłówki.

 

zielone tło pogoda w kentuckyTak to się robi w telewizji (USA WDRB 41 Louisville News)… no może pogodynki ubierają się u nas trochę inaczej :) / więcej: And the weather? Bone-chillingly cold! Watch meteorologist who won Halloween using green screen to pull off some television magic

 

Połączenie zaawansowanych technik kreacji 3D i ujęć kręconych w studio umożliwia tworzenie obrazów nierealnych tak dalece jak tylko sięga wyobraźnia. Oczywiście montuje się także sceny możliwe do stworzenia w rzeczywistości, ale w praktyce niezwykle kosztowne lub bardzo niebezpieczne (kaskaderskie).

Zielone ekrany stosuje się także poza studiem – aktorzy grają w prawdziwym plenerze, a zielonych teł używa się aby wymaskować fragment krajobrazu (np. budynek, który zostanie zastąpiony innym elementem w postprodukcji).

Chroma Key wykorzystuje się do maskowania mniejszych elementów scenografii – na zielony ekran telewizora łatwo podłożyć dowolny obraz, a zielona peleryna może zadziałać jak czapka niewidka (miał taką chyba Harry Potter, prawda?).

 

Zielone tło - Harry Potter i czapka niewidkaHarry Potter (2001, Chris Columbus)

Zielone tło w XXI wieku

Jeśli wydaje Ci się, że technologia poszła do przodu na tyle by wyprzeć zielone tło z masowego użytku (tak jak aparaty cyfrowe wyparły konstrukcje analogowe) to bardzo się mylisz :) Chroma key ma się bardzo dobrze i większość dużych produkcji bogatych w efekty specjalne powstaje właśnie w zielonych studiach. W niektórych scenach zieleń wypełnia praktycznie cały kadr – wyróżniają się jedynie aktorzy.

O jakich filmach mówimy? Avatar, Avengers, Człowiek ze stali, Matrix, Powrót Supermana, Alicja w krainie czarów, Piraci z Karaibów, Życie Pi, Iron Man, Hobbit, Gra o tron, Mad Max, Miesiąc miodowy, Więzień labiryntu i wiele innych…

Jak to wygląda:

Zielone tło - Alicja w krainie czarówAlicja w krainie czarów (2010, Tim Burton)

 

Zielone tło - Powrót SupermanaPowrót Supermana (2006, Bryan Singer)

 

green-screen-zielone-tlo-deadpool-03Deadpool (2016, Tim Miller)

 

green-screen-zielone-tlo-matrixMatrix (1999, Lilly i Lana Wachowski)

 

green-screen-zielone-tlo-avengers-01Seria Avengers (Joss Whedon)

 

Więcej przykładów znajdziesz np. tutaj: 46 Famous Movie Scenes Before And After Special Effects

Green Screen w popkulturze

Dzisiaj edycja materiału w technice Chroma key nie wymaga ani zaawansowanego oprogramowania ani nadzwyczajnych zdolności (na Youtube znajdziesz wskazówki jak podmienić zielone tło nawet w Windows Movie Maker lub w iMove).

Dlatego kiedy królowa Elżbieta na swoje 90-te urodziny (21.04.2016) ubrała kostium w kolorze…. green screen – nie trzeba było długo czekać, aż internauci dostrzegą jego niekwestionowany potencjał i w krótkim czasie stworzą całą serię zaskakujących kompozycji. Oczywiście we wszystkich zielony kostium został zastąpiony innym obrazem. Trzeba przyznać, że kreatywności internautom nie zabrakło…

Zielone tło - Królowa Elżbieta
queen-elizabeth-green-screen-outfit-funny-photoshop-battle-3-575e9add3a436__700

 

Niedługo po urodzinach angielskiej królowej internet obiegły kolejne zaskakujące montaże. Tym razem jeden z użytkowników serwisu imgur (imgur.com) wykorzystał fragment nagrań z rozgrywek finałowych tenisa (rywalizacja odbywała się na zielonym tle). Tym sposobem Olimpiada w Rio 2016 weszła na kosmiczny poziom…

 

 

Dlaczego zielony i niebieski?

Dzisiaj Chroma Key kojarzy się przede wszystkim z zielonym tłem – dlaczego akurat zielony, a rzadziej niebieski? Oba kolory świetnie nadają się do stosowania tej techniki – wykorzystuje się właśnie te barwy ponieważ nie są składowymi koloru skóry (z tego samego powodu żółty, czerwony oraz brązowy raczej odpada gdy filmujemy ludzi). Kolor zielony zaczął wypierać niebieski wraz z nastaniem ery cyfrowej – większość kamer i aparatów wyposażonych jest w matryce z siatką filtrów Bayera, które są znacznie bardziej czułe na kolor zielony. Zielony ponadto wymaga mniej światła dla prawidłowej ekspozycji i w końcu najrzadziej pojawia się wśród ubrań i rekwizytów. Oczywiście nadal wykorzystuje się także tła niebieskie (tzw. Blue Box) np. jeśli bohaterem filmu jest zielony potwór lub gdy elementami scenografii są także zielone rośliny.

Jak skutecznie stosować technikę Chroma Key?

Kolor i rodzaj tła:

★ Używaj nasyconych kolorów – zielony i niebieski nie są składowymi koloru ludzkiej skóry – pamiętaj aby kolor tła nie występował w innych elementach sceny (zostaną zastąpione podłożonym obrazem).

 Idealne tło powinno być możliwie jednorodne – unikaj przebarwień, zagnieceń, łączeń itd.

 Wybierz tło, które dobrze absorbuje światło – unikaj teł odbijających światło, w przeciwnym razie będziesz musiał mierzyć się kolorowym zafarbem zalewającymi krawędzie obiektów na pierwszym planie (tzw. color spill). Pomijając wątpliwą wartość artystyczną zielonej poświaty na sylwetce modela, nie chcesz chyba, żeby postać prześwitywała na krawędziach? :).

Oświetlenie:

★ Równomierne – możliwie najmniejsze różnice w jasności.

★ Jak najmniej światła na tło (ale nie mniej niż trzeba!) – dużo światła = efekt color spill.

★ Tło odrobinę ciemniejsze niż 1 plan.

 Użyj dodatkowego światła skierowanego na podłogę aby zniwelować cienie (jeśli filmujesz całą sylwetkę).

Odległości na planie:

★ Odsuń pierwszy plan od tła – przynajmniej na 1,5 metra (jeśli są ku temu warunki 2-3 metry będą optymalne) – mistrzowie radzą by odległość między tłem, a modelem odpowiadała odległości między modelem a operatorem (tzn. że model znajduje się mniej więcej w połowie długości między filmowcem, a tłem). Jeśli zignorujesz tą radę trudniej będzie Ci zniwelować cienie rzucane przez modela na tło. Trudniejsze będzie także uniknięcie zielonego zafarbu…(znów efekt color spill!).

Jak oświetlić zielone tło?

Przede wszystkim nie należy spodziewać się uniwersalnej recepty. Zielone tło możesz oświetlić na wiele sposobów zależnie od przestrzeni w jakiej będziesz pracować i od kadru, który potrzebujesz ująć. Weź pod uwagę także dostępne zasoby (tj. np. rodzaj modyfikatorów i ilość lamp które masz do dyspozycji).

Zacznijmy od klasycznego setup’u – potraktuj go jako punkt wyjścia dla skonstruowania własnego planu filmowego. Najpierw oświetl samo tło – dwa softboxy skieruj z dwóch stron na tło pod kątem 45 stopni. Softboxy mają oświetlić tło jednorodnie, nie oświetlając jednocześnie pierwszego planu. Powierzchnia dyfuzyjna powinna znajdować się około 1 metra w linii prostej od tła.

Postać powinna stać około 2-3 metry od tła, a światło dla pierwszego planu (softboxy, czasze – zgodnie z uznaniem) nie powinno być skierowane w stronę tła (mogą pojawić się jaśniejsze plamy na tle, a postać może wówczas rzucać na nie cień). Ty stań o kolejne 2-3 metry od filmowanej postaci i voila!

Możesz również wykorzystać jeden zestaw lamp do oświetlenia całego planu. Musisz jednak tak manewrować światłem głównym, by uniknąć jaśniejszych plam oraz cieni na tle. Spróbuj rozstawić źródła światła szeroko, tak by obszary zacienione wychodziły poza kadr widoczny przez obiektyw.

Rodzaje Teł

Polipropylen

Opcja najtańsza i jednocześnie bardzo łatwo dostępna to klasyczny polipropylen dostępny w różnych długościach (3 do 10 m) i zwykle w dwóch szerokościach 1,6 i 2,7 metra. Polipropylen jest dosyć solidnym tworzywem, trudno go podrzeć lub inaczej zniszczyć. Trzeba się jednak liczyć z tym, że jego faktura i struktura może utrudniać równomierne doświetlenie tła – co w metodzie chroma key ma przecież kluczowe znaczenie. Tło polipropylenowe w małym rozmiarze (1,6x3m) możemy kupić już za około 20 zł.

Karton

Zarówno do fotografii jak i do filmowania najczęściej stosuje się tła kartonowe – tutaj struktura (w zasadzie niewidoczna gołym okiem) jest największą zaletą. Praca z kartonem (w porównaniu z polipropylenem) to sama przyjemność, ale najważniejsze, że różnicę widać także na zdjęciach/filmie. Niestety byle jaki karton może odbijać dużo światła przyspażając nam tym samym sporo problemów przy edycji materiału –  dlatego ważne jest aby był to karton wysokiej jakości – zawodowcy polecają Tło Savage Tech Green #46.

Zestaw zawieszania teł FreePower 295cm Poprzeczka teleskopowa
Sprawdź >
Jednobarwne tło fotograficzne FreePower 2,7 x 5m (polipropylen)
Sprawdź >
Tło kartonowe FreePower 2,72 x 10m
Sprawdź >

Papier brudzi się, gniecie i relatywnie łatwo rozrywa – dlatego warto kupić dłuższą rolkę, z której najbardziej zniszczony fragment można po prostu obciąć i przewinąć.

Gnieciuch / Tło płócienne

Nieco rzadziej wykorzystuje się tła tekstylne – klasyczny gnieciuch na potrzeby greenscreena może zostać wyprasowany – wystarczy spryskać go rozwieszonego wodą, a pod własnym ciężarem powinien się rozprostować.

W ofercie można też znaleźć tło płócienne – różni się od zwykłego gnieciucha ciaśniejszym splotem i bardziej jednorodną fakturą oraz w lepszą trwałością.

Niepodważalną zaletą teł tekstylnych jest to, że można je po prostu zwinąć jak prześcieradło i spakować w torbę. Bez problemu także rozwiesimy je w poprzek wykorzystując ich długość jako szerokość.

Winyl

Winylowe tła fotograficzne możemy zaliczyć do mercedesów wśród teł – przy wyjątkowej trwałości (spójna struktura tworzywa sztucznego nie drze się i można ją czyścić wodą) zachowują doskonałe właściwości absorbcji światła. Z winylem pracuje się zatem bardzo dobrze – nie przepuszcza światła (jak np. mniej ścisły polipropylen), nie deformuje się pod wpływem wilgoci, a delikatna (bardzo drobna!) faktura dodatkowo poprawia jakość światła padającego na tło winylowe. Stosunkowo wysoka cena takich teł z czasem się zwraca, a komfort pracy pozostaje ten sam.

Tło składane / Blenda 7w1

Do plenerowych zastosowań najlepiej sprawdzają się tła o gabarytach pozwalających wyciąć sylwetkę całego człowieka (np. 150×200 cm). Takie tło w formie składanej blendy może być po prostu dwustronną płaszyczną 2w1: zielony i niebieski (w tym przypadku najlepiej zainwestować w składane tło płócienne) albo jedną z płaszczyzn blendy 7w1, gdzie zielona/niebieska powierzchnia występuje w komplecie z białą, złotą, srebrną czy czarną.

Farba

Istnieją także specjalne farby (Video-Green lub Video-Blue) przeznaczone do malowania pojedynczych elementów i całych ścian w studio – takie farby wykorzystuje się jednak niemal wyłącznie w studio zaprojektowanym specjalnie do produkcji z wykorzystaniem techniki Chroma Key – trudność (nie mówiąc o kosztach) zamalowania intensywnie zielonej ściany białą farbą zdecydowanie zniechęca do stosowania takich rozwiązań w uniwersalnym studio fotograficznym.

Chociaż technika Chroma Key pojawiła się w czasach technologicznej prehistorii  – nadal ciężko wyobrazić sobie realizacje dużych produkcji kina akcji bez greenscreena. Co więcej zielone ekrany znajdują uznanie także wśród fotografów, którzy często wykorzystują je w różnych dziedzinach fotografii (m.in fotografia reklamowa i fotografia kreacyjna). Magia “zielonego ekranu” daje zatem szerokie pole do popisu – odrobina wprawy umożliwia tworzenie zarówno bardzo realistycznych kompozycji jak i całkowicie odrealnionych i fantastycznych kreacji.

Masz już swój pomysł na wykorzystanie Chroma Key? Do dzieła!

mp

Data: Luty 15, 2017
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: