/ BLOG FOTO VIDEO

Fotografia w kampanii społecznej

Fotografia studyjna,

Jakiś czas temu zwrócił się do nas Jacek z No Limits Photo Team z pytaniem o sprzęt oświetleniowy, który mógłby wykorzystać przy sesji zdjęciowej do swojej pracy dyplomowej, której elementem będzie seria plakatów poświęconych niebezpiecznym zachowaniom kierowców. Projekt zapowiadał się naprawdę ciekawie więc zaproponowaliśmy zestaw oparty o niezawodne lampy błyskowe Jinbei DPIII. Niedawno dostaliśmy małą relację z sesji, efekty wkrótce a tym czasem relacja i backstage :)

Projekt serii plakatów wymagał przygotowania i przeprowadzenia sesji zdjęciowej. Same przygotowania zajęły kilka dni. Po krótkiej obserwacji tego jak w samochodzie rozkłada się światło w słoneczny dzień, wiedziałem że potrzebuje oświetlić scenę światłem o większym natężeniu z przodu przez przednią szybę, oraz przez obydwa okna boczne aby doświetlić wszystkie detale i postaci.

Wzajemne relacje kątowe pomiędzy źródłem światła, obiektem zdjęcia i aparatem stanowią podstawę projektowania aranżacji oświetlenia, a sposób umieszczenia lamp określa charakter zdjęcia

M. Freeman „Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej”

Do przygotowania sesji zdjęciowej potrzebowałem dwóch rzeczy – rozrysowanego planu oświetleniowego oraz solidnych lamp błyskowych. Jeśli chodzi o lampy, z pomocą przyszedł Fripers.pl
Po rozrysowaniu i przesłaniu całego planu sesji, po tygodniu otrzymałem trzy lampy błyskowe o mocy 800Ws każda, oraz kilka modyfikatorów światła typu softbox o różnej wielkości, zestaw statywów oświetleniowych oraz żuraw nazywany potocznie boom, dzięki któremu byłem w stanie zawiesić główną lampę nad przednią szybą każdego z samochodów. Głównym modyfikatorem światła był softbox.

Dyfuzor typu softbox: w jego konstrukcji wykorzystane są różne półprzeźroczyste materiały mocowane bezpośrednio do obudowy w przedniej części głowicy, dając efekt światła rozproszonego

M. Freeman „Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej”

1. Duża lampa błyskowa DPIII 800Ws ustawiona na ¾ mocy, z softboxem FreePower 80x120cm, zawieszona na żurawiu nad przednią szybą każdego z samochodów;
2. Lampa błyskowa DPIII 800Ws ustawiona na ½ mocy, z softboxem FreePower 60x90cm, ustawiona na zwykłym statywie oświetleniowym;
3. Lampa błyskowa DPIII 800Ws ustawiona na ½ mocy, z softboxem FreePower 60x90cm, ustawiona na zwykłym statywie oświetleniowym;
4. Modelka/model;
5. Planowane miejsce, z którego wykonywałem fotografię;
6. Czwarta dodatkowa i awaryjna mała lampa błyskowa z modyfikatorem światła, skupiającym promień w małym punkcie. Lampa potrzebna do doświetlenia detali przy dużym samochodzie.

Podczas sesji wykorzystane zostało 5 różnych samochodów. W każdym przypadku,  ze względu na różnice w budowie pojazdów, zmieniała się pozycja ustawienia lamp.

Do zrobienia fotografii użyłem pełno klatkowego aparatu Nikon d800E z 36 megapikselową matrycą, oraz obiektywu 14-24 f/2.8. Aby uzyskać możliwie najszerszy kadr, ogniskowa przy każdym zdjęciu pozostawała taka sama i wynosiła – 14mm. Aparat ustawiłem na tryb manualny „M” i czułość ISO 100. Użyłem przesłony f/8, żeby osiągnąć najlepszą możliwą jakość detali w kadrze, oraz optymalną głębię ostrości. Ostatnim ustawionym parametrem był czas otwarcia migawki. Przy standardowych zdjęciach studyjnych, ze względu na możliwości czasu synchronizacji błysku, czas otwarcia migawki zazwyczaj waha się w granicach 1/125 – 1/160. Dla zachowania odrobiny światła zastanego, postanowiłem wydłużyć czas otwarcia migawki ustawiając migawkę na 1/100.

Całą sesję zdjęciową przeprowadziłem w garażu podziemnym pod blokiem, w którym mieszkam. Z wielu powodów ułatwiło to moją pracę. Miałem ciągły dostęp do prądu, warunki pogodowe w żaden sposób nie przeszkadzały, modelki i modele czuli się komfortowo i co najważniejsze, ze względu na godzinę przeprowadzania sesji, ruch w garażu był stosunkowo niewielki, co skutkowało ogromnym poczuciem prywatności, intymności oraz spokoju.

Odwzorowanie konkretnych zachowań przez modelki i modeli

Bardzo trudno jest pokazać zachowania które nie dotyczą nas samych. Często się z nimi nie zgadzamy, ponieważ sami tak nie robimy. W przypadku serii plakatów, którą przygotowywałem, modelki i modele musieli udawać zachowania kierowców w samochodzie. Większość z póz była mocno przekoloryzowana aby podkreślić efekt.
W przypadku starszej kobiety, trudno było mi wytłumaczyć jej, w jaki sposób chciałbym aby siedziała, czy trzymała ręce na kierownicy, ponieważ za każdym razem dostawałem odpowiedź: „Ale ja tak nie jeżdżę!”. Wiadomym jest, że kampanie społeczne nie dotyczą wszystkich osób w danej grupie wiekowej, zawodowej czy społecznej. Nie każdy biznesmen sprawdza pocztę mailową w telefonie podczas jazdy, a większość matek jadąc razem z dziećmi zachowuje podwójną ostrożność. Na drodze wiele jest jednak przypadków,  w których osoby te zachowują się jednak nieodpowiednio, tak jak na moich plakatach.

Podczas sesji zdjęciowej, każdej modelce i modelowi oczekiwane z mojej strony zachowania tłumaczyłem dopiero po zajęciu miejsca w samochodzie, tak aby przekazane przeze mnie wskazówki, uwagi i propozycje dotyczyły odpowiednich zachowań do konkretnego zdjęcia. Dzięki wcześniej rozpoczętym przygotowaniom do sesji, osiągnąłem zamierzone cele i zrealizowałem swój plan :)

Data: Lipiec 1, 2014
Autor: No Limits Photo Team
Udostępnij: