/ BLOG FOTO VIDEO

Białe tło w fotografii – z czym to się je?

Inne,

Białe tło w fotografii stanowi absolutny must have każdego fotografa pracującego w studio, jest niezbędne zarówno w fotografii produktowej jak i w podczas sesji zdjęciowych z udziałem ludzi (moda, beauty, reklama). Co sprawia, że białe tło jest tak uniwersalnym medium w kadrach doświadczonego fotografa? Dlaczego warto z niego skorzystać? Postaramy się nieco wyjaśnić te kwestie.

białe tło w fotografii

@Ryan Walsh – Savageuniversal.com

Znaczenie bieli

Biel jest jedną z trzech neutralnych barw podstawowych co sprawia, że świetnie komponuje się z pozostałymi kolorami nie odwracając od nich uwagi. Zakłada się, że kolor biały wpływa na odbiorcę wzmacniając jego zmysł czucia co skwapliwie jest wykorzystywane w szeroko pojętym marketingu. Biel w kulturze europejskiej i anglosaskiej to przede wszystkim synonim czystości i wolności (neutralności), wzbudza poczucie elegancji i prostoty – dzięki czemu białe tło świetnie nadaje się do przedstawiania przedmiotów w reklamie.

Warto podkreślić, że nie istnieje jedna biała barwa, lecz cały zakres jej odcieni zaczynając od bieli ciepłej (zażółconej) do chłodnej (zaniebieszczonej). Odbiór bieli u człowieka jest wrażeniem subiektywnym i może on być uzależniony od wieku, stanu zdrowia a nawet samopoczucia danej osoby. Wrażenie to jest potęgowane ze względu na fakt fizycznych właściwości bieli, która to najlepiej odbija światło. Wszystkie odcienie bieli określa się parametrem temperatury barwowej wyrażanej w Kelwinach – im wyższa jest temperatura barwowa tym chłodniejsza jest biel.

Białe tło w portrecie

białe tło w fotografii

@truba – Unsplash.com

Wszystkie rodzaje fotografii portretowej mają za zadanie skupić uwagę odbiorcy na fotografowanej postaci lub fragmencie jej ciała, wówczas zastosowanie barw neutralnych w tle jest w pełni uzasadnione. Białe tło pozwala odizolować postać, a nawet zmusić odbiorcę do próby odczytania przekazu zaklętego w fotografii. To zdecydowanie dobry sposób na przedstawienie wyrazistych, nieszablonowych postaci, gdzie możemy wyeksponować nie tylko ich cechy fizyczne ale i osobowościowe. Wykorzystanie białego tła w fotografii często doceniają osoby przygotowujące sesje wizerunkowe. Tutaj zdecydowanie główną rolę gra ukryty przekaz w ludzkiej świadomości, czyli kojarzenie bieli z perfekcją, nieskazitelnością czy nowym początkiem.

Cechą wyróżniającą białe tło od innych jest niezwykle przydatna właściwość odbicia światła, dzięki czemu skóra fotografowanej osoby jest pozbawiona nienaturalnych przebarwień. W tej kwestii trzeba zaznaczyć, że wiele zdjęć wykonywanych na białym tle jest wykorzystywanych do dalszej pracy graficznej na przykład na potrzeby bannerów reklamowych – dlatego tak bardzo istotne są naturalne kolory skóry, oczu czy włosów.

Ulubiony kolor fotografów produktowych

białe tło w fotografii

@alex_andrews – Unsplash.com

Zapewne większość osób czytających ten wpis skojarzy zdjęcia przedmiotów przedstawionych na białym tle znane z niezliczonych sklepów internetowych. Wierne, a zarazem atrakcyjne przedstawienie przedmiotów to chleb powszedni osób zajmujących się fotografią produktową. Białe tło stanowi w tej dziedzinie fotografii prawdziwy wytrych, dzięki któremu nawet białe przedmioty będą wyglądały atrakcyjnie. Nadrzędnymi czynnikami determinującymi ostateczny wygląd zdjęcia będą ekspozycja oraz dobrze dobrane oświetlenie. O tym jak bardzo ważne jest oświetlenie drugiego planu i dlaczego czasami zamiast białego tła uzyskujemy szare, szeroko opisuje autor bloga StudioFotograficzne.pl. Podobnie jak w przypadku zdjęć portretowych, tak i tutaj kolosalne znaczenie ma unikanie negatywnych zafarbów – białe tło pozwoli ich uniknąć przy okazji odejmując nieco pracy grafikowi podczas szparowania.

Jaki materiał wybrać?

białe tło w fotografii

@Nadezhda Pakhomоva – AdobeStock.com

Białe tło ma jeszcze jedną zaletę, której ze świecą szukać pośród innych kolorów – nie musimy go kupować w sklepie! Wystarczy rozejrzeć się, aby móc dostrzec tło na przykład w postaci ściany pomalowanej na biało. Jest to oczywiście rozwiązanie mocno budżetowe, ale z drugiej strony wielu uznanych fotografów korzysta z takich pomocy w studiach czy aranżowanym plenerze.

Oprócz bardzo prostego rozwiązania jakim jest biała ściana powinniśmy spróbować sił z tłami wykonanymi specjalnie na użytek branży foto. Dostępne w sprzedaży tła fotograficzne można sklasyfikować pod kątem materiału z którego zostały wykonane:

Tła z tworzywa sztucznego – Takie jak polipropylen czy winyl. Cechuje je wysoka wytrzymałość, a wykorzystane w nich materiały pozwalają na łatwe czyszczenie. Tła polipropylnowe posiadają charakterystyczną siateczkowatą fakturę, co dyskwalifikuje je fotografii makro.

Tła papierowe – Powszechnie nazywane kartonowymi. Wyróżnia je bogata paleta kolorystyczna, dzięki czemu są ulubionym narzędziem fotografów komercyjnych. Ponadto powierzchnia teł jest gładka i równomiernie barwiona. Wymagają wiele uwagi, ponieważ potrafią się szybko gnieść i drzeć na krawędziach.

Tła z materiałów naturalnych – Znajdziemy wśród nich popularne bawełniane gnieciuchy. Charakteryzują się stosunkowo dużą wytrzymałością i uniwersalnością. Są łatwe w transporcie i przechowywaniu. Ze względu na materiał z którego są wykonane, możliwe jest pranie ich w pralce.

Mając na uwadze wykorzystanie białego koloru, to najpopularniejszymi rozwiązaniami zdają się być tła polipropylenowe (tanie i wytrzymałe) lub kartonowe (gładka powierzchnia, równomierne zabarwienie). A jakie Wy wybraliście?

Data: Październik 31, 2019
Autor: ŁM
Tagi:
Udostępnij: