/ BLOG FOTO VIDEO

ABC fotografii studyjnej. Część III: Studio fotograficzne – instrukcja obsługi

Fotografia studyjna, Poradniki, Sprzęt Fotograficzny,

Zaczynasz pracę w studio fotograficznym i nie do końca wiesz jak się w nim odnaleźć? Przeraża Cię ilość sprzętu. Gubisz się i nie wiesz co jak podłączyć i ustawić? Nie możesz uzyskać pożądanego efektu i nie wiesz dlaczego? Zanim zaczniesz zwracać sprzęt do producenta lub dzwonić do asystenta studio, że nic nie działa, sprawdź czy nie popełniłeś jednego z najczęstszych błędów. Prześledźmy co robić w studio fotograficznym krok po kroku.

1. Planowanie ustawienia oświetlenia.

Przed przyjściem do studio warto wstępnie zaplanować ustawienie oświetlenia, poszukać inspiracji, zdecydować jaki efekt chcemy osiągnąć. Jeśli przyjdziemy przygotowani, z przemyślanym planem działania, na pewno wszystko pójdzie sprawniej. Warto przynieść ze sobą również jakieś inspiracje, wtedy asystent w studio będzie mógł nam pomóc i podpowiedzieć np. jakich modyfikatorów użyć, aby osiągnąć podobny efekt.

Pamiętaj!: Ustawiając oświetlenie w studio najlepiej zacząć od jednej lampy i potem dodawać kolejne kontrolując efekt. Najczęściej aby uzyskać łagodne, miękkie światło warto zacząć pracę od użycia lamp z zamontowanym softboxem bez grida (plastra miodu), natomiast gry zależy nam na ostrym konturowym świetle warto wykorzystać lampy z czaszami i beauty disha.

2. Montowanie lamp i podłączanie ich do prądu.

Gdy już wiesz jakich lamp i modyfikatorów chcesz użyć musisz wszystko zmontować i podłączyć. 

Na początek dobierz odpowiednie statywy (niski/typu piesek do czaszy do oświetlenia tła, solidny/ciężki na kółkach do dużej okty/beauty disha, boom jeśli będziesz oświetlać plan bardziej z góry).

Upewnij się, że rozstawiłeś bezpiecznie statywy. W jednym ze wcześniejszych artykułów wspominaliśmy już jak to zrobić. Najważniejsze jest, aby poprawnie dopasować statyw do ciężkości i gabarytów montowanego sprzętu oraz aby rozłożyć poprzeczne wsporniki równolegle do podłogi. Używając cięższych sprzętów ważne jest też, żeby dobrze dociążyć statyw. W każdym studio znajdują się ciężarki lub worki z piaskiem. 

Następnie zamontuj modyfikatory do lamp. Modyfikatory z mocowaniem Bowensa – zwłaszcza te duże i ciężkie – łatwiej będzie zamocować, gdy położymy je na podłodze, płaszczyzną świecenia w dół i podłączymy do nich lampy. W ten sposób mamy pewność, że nie uszkodzimy palnika/żarówki, gdy modyfikator wyśliźnie się nam z ręki, co może się zdarzyć podczas montażu w powietrzu.

Potem lampę z modyfikatorem należy zamocować na odpowiednim statywie. Jeśli używamy statywu na kółkach, warto zablokować hamulce, żeby statyw nie uciekł nam podczas mocowania lampy.

3. Ustawienie aparatu.

Przed przystąpieniem do pracy ze światłem błyskowym w studio upewnij się czy ustawiłeś odpowiednio aparat. Pamiętaj, żeby przełączyć go w tryb manualny, ustawić czas wyzwolenia migawki w przedziale 1/125s – 1/60s oraz odpowiednio dobrać balans bieli. Więcej o ustawieniach pisaliśmy tutaj.

Pamiętaj!: Nie pracuj na automatycznym balansie bieli – to częsty błąd powtarzany przez osoby, które stawiają pierwsze kroki w studio.

Lampa błyskowa ma dwa rodzaje światła – światło modelujące, zazwyczaj ciepłe, które ma za zadanie pomóc Ci ustawić ostrość i zobaczyć jak będzie rozkładało się światło błyskowe, które jest zazwyczaj białe. Używając AWB aparat dostraja się do światła modelującego, ciepłego. Podczas robienia zdjęcia światło zmienia się na białe a balans bieli pozostaje dobrany do światła modelującego. Stąd na Twoim zdjęciu kolory nie są właściwie odwzorowane, zmienia się kolor tła czy odcień skóry modelki.

 4. Praca z lampami.

Dalszym krokiem jest podłączenie lamp i wyzwalaczy do prądu.

Podłączanie lamp do prądu:

Pamiętaj!: Praca w studio to praca z prądem, ze sprzętami pod napięciem, dlatego należy podczas niej zachować szczególną ostrożność.
Przed włączeniem lampy zdejmij z niej czarną, plastikową osłonę. Jeśli podłączymy do prądu i włączymy lampę z plastikową osłoną, wtedy wtopi się ona w żarówkę i palnik i je uszkodzi. Jeśli lampa ma szklaną osłonę palnika i żarówki, to ją zostawiamy. Pamiętaj, żeby nie dotykać żarówek i palnika gołą ręką. Dotykając żarówek i palnika przed pracą możemy je zabrudzić, natomiast po pracy możemy się poparzyć. W przypadku lamp światła ciągłego nie należy dotykać również wrót i czaszy, ponieważ grozi to poparzeniem.

Uwaga!: Jeśli przystępujesz do zmiany modyfikatora odłącz lampę z prądu! Gdy dotkniesz metalowym elementem modyfikatora do żarówki lub palnika może nastąpić spięcie i w najlepszym przypadku wysiądą korki, w najgorszym prąd może „kopnąć” Ciebie.

Pamiętaj także, że lampy studyjne nie działają jak stroboskop. Nie rób zdjęć jednego za drugim, daj się lampie spokojnie naładować i ochłodzić. W przeciwnym razie możesz doprowadzić do przegrzania się lampy, a w skrajnym przypadku do jej uszkodzenia. Zwróć w tym czasie uwagę na modelkę, spójrz na zdjęcie, popraw pozę czy kadr.

W czasie przerw w pracy wyłączaj w lampach światło modelujące.

W czasie przerw w pracy nie wyłączaj lamp, daj wiatrakowi/wentylatorowi pracować i je schłodzić.

Po pracy nie wyłączaj od razu lamp, daj wiatrakowi/wentylatorowi je schłodzić.

5. Synchronizacja

Wiemy, synchronizacja to nie zawsze prosta sprawa. Istnieje wiele rodzajów lamp, wyzwalaczy, nadajników. Jeśli pracujesz w studio fotograficznym, które wynajmujesz spytaj dokładnie asystenta jak działają wyzwalacze, które posiadają. Gdy jesteś tam pierwszy raz poproś o krótki instruktaż i pomoc w ustawieniu synchronizacji. Na pewno ją uzyskasz. Jeśli natomiast pracujesz w domowym studio fotograficznym i pierwszy raz podłączasz wyzwalacze koniecznie przeczytaj instrukcje! Czasem niuanse mogą utrudnić Ci pracę.

Jak zsynchronizować lampy:

Jeżeli lampa nie błyska:

Jeżeli TEST zadziałał, a nadajnik jest już zamontowany na Twoim aparacie – spróbuj wyzwolić błysk zwalniając spust migawki.

Jeśli lampa nie błyska mimo wyzwolenia migawki:

6. Koniec pracy w studio

Po zakończeniu pracy nie wyłączaj od razu lamp, pozostaw je chwile włączone by wiatrak mógł je schłodzić.

Następnie odepnij i zwiń kable i wyzwalacze i odłóż na miejsce.  Zdejmij lampy z modyfikatorami i w bezpieczny sposób na podłodze je rozmontuj. Wcześniej upewnij się czy metalowe części softboxów nie są bardzo nagrzane i postępuj ostrożnie, by się nie poparzyć.

Odstaw statywy na miejsce i jeśli pracujesz w wynajętym studio uprzątnij  po sobie.

Możesz też poszukać kursów, podczas których dowiesz się jak bezpiecznie i skutecznie pracować w studio. My polecamy zajęcia w Łodzi w Evil Banana Studio, szczegóły tutaj.

 

 

 

Data: Czerwiec 18, 2018
Autor: Fripers.pl
Udostępnij: